Pol Hoenderboom: van Groenlo naar Amsterdam en nu naar New York.
Pol Hoenderboom: van Groenlo naar Amsterdam en nu naar New York.

Pol Hoenderboom creatief directeur in New York

Algemeen

Oud-Grollenaar succesvol in reclamewereld

Door Theo Huijskes

Groenlo - Op 19 oktober a.s. is zijn eerste werkdag als Creatief Directeur van BBDO in New York oftewel de grootste stad van de Verenigde Staten in Amerika. BBDO, gehuisvest op een steenworp afstand van het Central Park op het eiland Manhattan in New York, staat met circa zeshonderd personeelsleden te boek als één van de grootste en tevens bekendste internationale reclamebureaus ter wereld. Wij hebben het hier over de op 16 mei 1980 in Groenlo geboren Pol Hoenderboom. De 35-jarige Pol is de zoon van de veel te vroeg overleden Gerard Hoenderboom, ondernemer van het destijds succesvolle Grolse bedrijf Hoenderboom Reclamewerk.

Pol Hoenderboom, in de functie van Creatief Directeur werkzaam bij DDB & Tribal in Amsterdam, oogstte de laatste jaren samen met zijn compagnon Bart Mol veel bekendheid en vooral faam. Met name voor de door het duo gemaakte interactieve reclamecampagne voor Philips Sound, waarbij men samenwerkte met het Metropole Orkest en U2 producer Steve Lillywhite, werd bijna iedere denkbare reclameprijs ter wereld in de wacht gesleept. De in ontvangst genomen prijzen variëren van de zogenoemde Leeuwen in Cannes (de Oscar van de reclamewereld) tot tal van ADCN lampen (Nederlands meest geprezen reclameprijs) tot en met de benoeming tot het beste interactieve reclamebureau van Europa.

Al met al redenen voldoende voor een vraaggesprek ten behoeve van deze krant met de van Groenlo naar Amsterdam en nu samen met partner Merle Groeskamp en dochtertje Kee naar New York verhuisde Pol Hoenderboom. Daarbij zijn trotse moeder Elly Hoenderboom-Brinke en eveneens trotse zus Ela in de kleinste stad van deze drie metropolen achterlatende.

Welke vooropleiding heeft tot dit succes geleid?
"Na de Scholengemeenschap Marianum in Groenlo en Doetinchem ben ik verhuisd naar het Brabantse Boxtel om daar communicatie te studeren aan het St. Lucas, nota bene de school waar mijn vader ooit op zeer jonge leeftijd is afgestudeerd. In dat verband is het leuk om te vertellen dat toen ik pas aan de opleiding begon, mijn toenmalige klassenleraar een oud studiegenoot bleek te zijn van mijn eigen pap. Dus tegelijkertijd iemand die in die tijd mijn totale reilen en zeilen, ook in de vrije tijd, extra in de gaten hield. Vervolgens ben ik naar Amsterdam verhuisd en heb daar aan de Junior Academie 'Art-Direction' gestudeerd. Daar leerde ik voor het eerst echt reclame concepten en campagnes bedenken."

Hoe ziet jouw loopbaan er tot op heden uit?
"In mijn beginperiode heb ik gedurende de eerste vier jaar bij verschillende kleine reclamebureaus in Amsterdam gewerkt. Maar toen ik begin 2010 bij DDB & Tribal in Amsterdam begon, ging alles in een stroomversnelling. Zo kreeg ik bij dat bedrijf samen met mijn compagnon Bart Mol (in de reclamewereld wordt er hoofdzakelijk in teamverband gewerkt ThH) de kans om voor grote multinationals te werken als Philips en KLM. Het werken voor deze niet nader te introduceren klanten leverde al direct het nodige succes op. Zeker als gevolg van diverse internationale bekroningen kregen wij steeds grotere klussen. Een ontwikkeling die mij onder andere de beloning van promotie tot Creatief Directeur opleverde. In die functie was ik verantwoordelijk voor internationale klanten als Adidas Football, KLM en Heineken, alsmede Nederlandse bedrijven als Achmea (Even Apeldoorn Bellen). Een prachtige tijd waarin wij echt te gekke dingen hebben kunnen en mogen maken. Zo heb ik de eer gehad om de laatste Even Apeldoorn Bellen commercials te mogen maken. Aan zo'n populaire iconische campagne te mogen werken, is een droom van een reclamejongen die uitkomt. Daarnaast werkte ik tot voor kort nog aan een reclamecampagne van Adidas ten behoeve van het EK Voetbal 2016 in Frankrijk."

Hoe is de huidige carrièremove op jouw pad gekomen?
"Via een headhunter kwamen wij in contact met verschillende reclamebureaus in New York. Ons portfolio met al onze gemaakte campagnes vielen daarbij schijnbaar in de smaak. Het was heel indrukwekkend om te ervaren dat men ons werk al kende. Onze sollicitatie, gesprekken via Skype wel te verstaan, deden er eigenlijk alleen nog maar voor om te kijken hoe wij als persoon zijn, of wij wel relaxte gasten zijn waar je gewoon een biertje mee kunt drinken. Vrij snel daarna kregen wij een paar 'offers' binnen en dan ga je nadenken. Praten kan altijd dachten wij in het begin, maar dat ze ook echt heel erg geïnteresseerd waren, hadden wij niet gedacht. En dan ga je nogmaals nadenken en veel praten met mensen om je heen. Vanzelfsprekend op de eerste plaats met mijn vriendin Merle. Zij is freelance stylist en is dus niet gebonden aan een vaste baan en onze dochter Kee is pas anderhalf jaar en hoeft dus nog niet naar school. Het is nu of nooit zeiden wij tegen elkaar. Wij gaan er samen helemaal voor."

Is het een tijdelijke onderneming?
Het klinkt misschien gek, maar ik pak deze kans niet met beide handen aan in het belang van mijn carrière. Ik zie het liever als een mooie kans om samen met mijn gezinnetje in New York te kunnen wonen. Wanneer wij het niet meer naar onze zin hebben, gaan wij immers gewoon weer terug naar Amsterdam."

In hoeverre ben en word je door jouw vader geïnspireerd?
"Dat is heel veel, niet uit te leggen, dat voelt zo. Pap is echt mijn inspirerende, creatieve voorbeeld. Dankzij hem ben ik in de reclame gegaan. Op het moment van zijn overlijden kwam ik van de ene op de andere dag voor de moeilijkste beslissing in mijn leven te staan. Ga ik de zaak (Hoenderboom Reclamewerk) overnemen of volg ik mijn hart en droom om vervolgens in Amsterdam te blijven wonen en werken? Dit was nog vóór mijn tijd bij DDB & Tribal, dus wat ik toen maakte stelde nog niet zoveel voor. Gelukkig heeft mijn moeder mij altijd gesteund in alles wat ik heb gedaan en nog doe. Gelukkig pakte alles goed uit. Ik weet dan ook zeker dat mijn pa apetrots op mij is. Hij is en blijft daarom altijd in mijn gedachten. Op die manier gaat hij ook gewoon mee naar New York."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant