Initiatiefnemer Luc Freijer uit Groenlo. Foto: Theo Huijskes
Initiatiefnemer Luc Freijer uit Groenlo. Foto: Theo Huijskes

Luc Freijer voert actie tegen anti-homoflyer

Algemeen

Oud-Grollenaar wordt in Amsterdam geprezen vanwege zijn initiatief

Door Theo Huijskes

GROENLO/AMSTERDAM - Luc Freijer, geboren in Groenlo, heeft in de afgelopen week met veel succes een actie georganiseerd tegen de anti-homoflyer, die in Amsterdam-West was verspreid. De 38-jarige oud-Grollenaar oogstte met zijn initiatief, zijnde een tegenactie inhoudende het verspreiden van maar liefst tweeduizend liefdes-flyers in de Amsterdamse Indische buurt, veel support en bijval in Amsterdam en ver daarbuiten en kreeg daarnaast veel media-aandacht. Niet alleen waren het de grote dagbladen in dit land, die het succes van de tegenactie in hun krantenkolommen opnamen, ook radio en tv schonken ruim aandacht aan het alom geprezen initiatief.

Luc Freijer, zoon van Hein en Will Freijer-Roerdink en samenwonende met zijn vriend in Amsterdam en werkzaam in Hilversum, was de negatieve en overal verguisde anti-homoactie helemaal zat en begon spontaan, en dat helemaal in zijn eentje, een tegencampagne onder het mom 'Love is Love'.
"Het idee kwam in mij op toen ik in de trein zat en met een uur vertraging kreeg te maken. Links en rechts van mij hoorde en zag ik alleen maar mensen die tegen de anti-homoflyers waren. Maar wat deden dezelfde mensen? Ze postten de flyer wel door op sociale media. En juist dit laatste vind ik erg gevaarlijk. Op die manier geef je namelijk alle negatieve ideeën en uitingen alleen nog maar meer versterkende impulsen," aldus Luc, die bovendien van mening is dat de anti-homoflyer alleen maar onwaarheden bevat.

Misbruik van religie
"Ik betreur het ten zeerste dat religie vaak misbruikt wordt om te laten weten wat je wel en niet mag doen. Beter gezegd, de religie wordt hier gebruikt om mensen buiten te sluiten. En dit terwijl religie ook heel mooi en tegelijkertijd fascinerend kan zijn en dit zeker wanneer je mensen laat houden van wie ze willen. Vervolgens heb ik de daad bij het woord gevoegd, beginnende met het herschrijven van een artikel in het gratis dagblad Metro. De positieve reacties daarop waren van dien aard dat ik besloot een vervolgstap te nemen. Ik heb een plaatje van mijn telefoon geplukt, waar 'Love is Love' op staat en daar heb ik, zonder er een nadere boodschap aan toe te voegen, kleurrijke flyers van laten drukken. Vervolgens werd ik ingehaald door de snelheid waarmee iets dergelijks circuleert. Had ik van mijn eigen geld 100 euro geïnvesteerd in de drukkosten, vrienden en kennissen sprongen direct bij en doneerden het nodige geld waardoor ik nog duizend flyers extra kon laten drukken. Het ging allemaal razendsnel. Ik kreeg assistentie, hulp van alle kanten. Er kwam zelfs iemand over vanuit Deventer om ze rond te brengen. Na Amsterdam-Oost heeft ook Amsterdam-West de flyer ontvangen. Inmiddels smaakt het succes naar meer en dat zeker na de geste van Stichting De Rose Jo(n)ker om 15.000 'Love is Love'-flyers beschikbaar te stellen. Een prachtig gebaar, dat mij de hoop doet geven dat de flyer straks in het gehele land bij de mensen op de deurmat valt."

Signaal richting de media
Met de actie wil Luc in eerste instantie een duidelijk signaal afgeven richting de media. "Het is namelijk met name de media die veel te vaak het platform is voor alleen maar haatdragende berichten. Daarom wil ik het nieuws vullen met een positiever geluid. Dat ik met de flyerverspreiding ben begonnen in de Indische buurt in Amsterdam, heeft te maken met het feit dat deze buurt voelt als een hecht dorpje met een ongelooflijk rijke samenstelling van culturen en geloven, een zogenoemde 'melting pot' van mensen. Gaandeweg kreeg ik een bevestiging van iets dat ik al heel lang huldig: 'Liefde is dus toch echt liefde'. Het blijkt te kloppen, dat wie liefde verspreidt, heeft 200% meer kans om liefde te ontvangen. Ik heb het in de afgelopen dagen zelf mogen ervaren. Alle sympathiebetuigingen waren heus niet van korte duur. Wij worden nog steeds overstelpt met vragen als 'waar kan ik flyeren?', 'kan ik meehelpen?', 'hoe kan ik doneren?' enzovoort. Kortom, 'Love is Love' is in een recordtijd verworden tot een landelijke mega-actie. Ik kan daarom niet anders zeggen tegen iedereen die het horen wil: 'Verbind Amsterdam, verbind heel Nederland'. Ik heb dan wel het initiatief genomen, maar alleen kan ik het natuurlijk niet doen."
Zoals gezegd doken de nationale media massaal op het initiatief van Luc Freijer. Naast Het Parool en Linda Nieuws waren dat onder andere NOS op 3, AT5, AmsterdamFM en niet te vergeten het nieuwe, maar inmiddels al populaire tv-programma RTL Live met presentator Albert Verlinde. Deze bekende theaterproducent en presentator onderwierp Luc in de afgelopen week tijdens een rechtstreekse tv-uitzending aan een interview, waarbij de Amsterdamse Grollenaar zich bijzonder goed van zijn taak kweet.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant