Onderzoek naar Oost-westverbinding A1 (NL) – A31 (D)

Algemeen

BERKELLAND - Het provinciale rapport 'Achterhoek op weg', onderdeel van de structuurvisie 2011-2020, vermeldt dat de Achterhoek, met een sterke maakindustrie, baat heeft bij goede verbindingen. Ieder bedrijfsterrein zou binnen twintig minuten bereikbaar moeten zijn vanaf een autosnelweg. Voor wat betreft de Noordoost Achterhoek valt hier het industrieterrein De Laarberg en het Duitse De Gaxel onder. De verwachting is dat het vrachtverkeer van en naar De Laarberg de komende jaren gaat toenemen en dat geeft aanleiding tot discussie in hoeverre met name de bestaande oost-westverbinding langs het terrein voldoende is.

Door Rob Weeber

Een bijkomend aandachtspunt is dat een betere bereikbaarheid en daarmee een toenemend economisch verkeer, bijdraagt tot bestrijding van mogelijke krimpeffecten. Dat is althans de uitkomst van de gesprekken tussen de bestuurders van de gemeenten Lochem, Berkelland, Oost-Gelre, Winterswijk en de Stadt Vreden. De kortste routes tussen de bedrijventerreinen kennen diverse (veiligheids)knelpunten, zoals de Deventer Kunstweg en de Vredenseweg. Bovendien verwacht men na de realisatie van de nieuwe N18 veel druk op de N315 door Neede in de richting van de A1. Beramingen geven weer dat als men niets doet, in 2030 de drukte op de Deventer Kunstweg met 28-49% toeneemt en die op de Vredenseweg met 7-33%.
De resultaten van het onderzoek zijn een verbeterde economische impuls voor De Laarberg dat op het snijvlag van de oost-westverbinding met de vernieuwde N18 komt te liggen. Er is berekend dat direct 20 -25 nieuwe arbeidsplaatsen ontstaan. Verder verkort het de reistijd vanuit de A1 naar De Laarberg en industrieterrein De Gaxel (D). Een verbeterde oost-westverbinding haalt bovendien verkeersdruk weg van het kleinere lokale wegennet en creëert een robuuster regionaal en provinciaal wegennet. Daarmee worden functie en gebruik van het wegennet beter op elkaar afgestemd. Tenslotte bevordert het de doorstroom in Duitsland naar de A31 (zogenaamde Eiwitcorridor).
De genoemde gemeenten werken samen om het punt op de Achterhoek-, de provinciale en de euregionale agenda te krijgen. Verder worden er voorstellen uitgewerkt met betrekking tot de structuur van de Deventer Kunstweg. De 60 km status bijvoorbeeld zal er weer vanaf moeten. Uiteindelijk verwacht men met de realisatie van een verbeterde oost-westverbinding een bate van 70 miljoen tegenover kosten van ruim 39 miljoen. Knelpunt nu vormt ook nog de situatie met de brug in Lochem, welke nog steeds geen zicht heeft op verbetering. Daarom is ook de gemeente Lochem aangeschoven aan tafel.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant