Wethouder Bonsen: 'Er komt een verkeerscirculatieplan'. Foto: PR
Wethouder Bonsen: 'Er komt een verkeerscirculatieplan'. Foto: PR

Petitie verkeersveiligheid binnen dag meer dan 1000 keer ondertekend

Algemeen

Initiatiefnemers willen verbetering kruispunt Winterswijkseweg/Oude Winterswijkseweg

Door Kyra Broshuis

GROENLO - Grollenaren Arjan Hagens, Arjen de Haan en Wilma van der Donk zijn een petitie gestart die de gemeente Oost Gelre moet bewegen wat te doen aan de verkeerssituatie nabij de Rabobank in Groenlo. De petitie werd binnen een dag al meer dan duizend keer ondertekend. En het aantal blijft stijgen.

Marveld en S.V. Grol
De online petitie wordt gesteund door Marveld Recreatie en verschillende sportclubs waaronder S.V. Grol. De initiatiefnemers willen aandacht voor de gevaarlijke situatie bij de splitsing Winterswijkseweg ter hoogte van de Rabobank. “Wij, burgers van Groenlo, verontruste ouders, sportclubs en Marveld Recreatie, maken ons grote zorgen over de gevaarlijke verkeerssituatie tijdens de spits, op en nabij de splitsing bij de Rabobank. Dit brengt met name fietsende kinderen op weg naar sportclub, zwemles of school in groot gevaar”, staat te lezen op de site. Hagens, De Haan en Van der Donk verzoeken het bestuur van Oost Gelre om een concrete en structurele oplossing in gang te zetten. “We willen voorkomen dat er slachtoffers gaan vallen”, zo geeft het drietal aan. De petitie is digitaal te ondertekenen tot en met 12 maart 2019 op veiligverkeergroenlo.petities.nl. Het kruispunt is al onderwerp van gesprek geweest in de gemeenteraad. De route is sinds de nieuwe N18 flink drukker geworden en is een veel gebruikte route voor kinderen die met de fiets naar de verschillende sportclubs gaan.

Verkeersonderzoek
Wethouder Karel Bonsen vindt het jammer dat de initiatiefnemers niet eerst contact met de gemeente hebben opgenomen. “Dan hadden ze wat meer gefundeerd kunnen acteren. Over de situatie op deze kruising heb ik september al een memo naar de raad gestuurd en afgelopen vrijdag hebben de raadsleden een update ontvangen.” In de eerste memo van 4 september schrijft Bonsen dat uit een verkeersonderzoek is gebleken dat de verkeersdrukte op het betreffende punt inderdaad is toegenomen en dat de bocht op de meest dominante verkeersstroom (te) krap is voor twee tegemoetkomende grote voertuigen zoals een vrachtwagen of een bus. Verder blijkt uit het onderzoek dat ‘de wachttijden in het drukste uur acceptabel zijn maar tijdens piekmomenten kortdurend een stuk hoger. In algemene zin is het gedrag van de verkeersdeelnemers goed afgestemd op de situatie ter plekke en bovengemiddeld sociaal’.

Maatregelen genomen
In de memo van afgelopen vrijdag schrijft de wethouder aan de raad dat de beloofde maatregelen, zoals de rode fietssuggestiestroken en de verbetering van de markering, inmiddels zijn uitgevoerd. Verder schrijft de wethouder over de maatregelen op de de lange termijn. ‘De oplossingsvarianten richten zich op de optimalisatie van de huidige situatie en op grootschalige maatregelen. Een mogelijkheid is het opheffen van de middengeleider Het vrachtverkeer krijgt meer ruimte in de bocht om elkaar te passeren. Nadeel is dat fietsers mogelijk juist meer in de ‘knel’ komen. Een optie is het verbreden bochten Hierdoor kan verkeer beter doorstromen. Deze maatregel draagt echter niet bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers’.

De ruimte is beperkt
Grootschaligere maatregelen zijn lastiger; de openbare ruimte in de omgeving is beperkt. Door deze beperkte openbare ruimte moet voor alle grootschalige oplossingen grond worden aangekocht. “Deze maatregelen vergen daarom een langere doorlooptijd. Daarbij zijn wij nog niet overtuigd van de het oplossend vermogen van deze oplossingen. Voor het realiseren van vrijliggende fietspaden is veel ruimte van derden nodig.” De wethouder zegt dat er ook andere grootschalige oplossingen denkbaar zijn. “Ik heb tijdens de begrotingsraad toegezegd een ‘verkeerscirculatieplan’ te ontwikkelen. Dit circulatieplan/ontsluitingsplan zal zich richten op de ontsluiting van Groenlo en het aangrenzende onderliggende wegennet. Hierin worden ook de grootschalige maatregelen afgewogen.”

Alternatieve fietsroute
Een van de maatregelen die nu verkend wordt, is het aanbieden van een alternatieve fietsroute. “Hiermee bedoel ik dat we het fietsverkeer willen omleiden via een route die meer verkeersveilig is. Dit lost niet direct iets op voor de situatie ter plaatse, maar biedt wel een veiliger alternatief voor fietsers. Een nadeel hiervan is dat deze route langer zal zijn en daarbij het de vraag is of fietsers hier gebruik van maken. Het afsluiten van het kruispunt voor fietsverkeer is niet mogelijk in verband met de bereikbaarheid van omliggende panden. Op het kruispunt rondom de Rabobank komt verkeer vanuit verschillende richtingen en met verschillende bestemmingen samen. Dit veroorzaakt ook extra drukte in deze omgeving. Hiertegen nemen wij ook passende maatregelen. We bekijken kritisch welke routes worden gebruikt en wenselijk zijn (bijvoorbeeld verbod vrachtverkeer). Om doorstroming te waarborgen op het kruispunt is het toepassen van verkeerslichten ook een mogelijkheid. Op dit moment zijn wij in gesprek met enkele leveranciers. Aandachtspunten zijn hierbij eveneens de beschikbare fysieke openbare ruimte en de richtlijnen waaraan verkeerslichten moeten voldoen. Ook hebben we hierbij rekening te houden met de doorstroming van de op- en afritten van de N18 en de N319. Hier zijn wij over in overleg met de provincie en Rijkswaterstaat. Een nadeel van verkeerslichten kan zijn dat de wachttijden eventueel toenemen vanwege de gefaseerde afwikkeling van het verkeer.”

Wordt vervolgd.

Wethouder Bonsen: 'Er komt een verkeerscirculatieplan'. Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant