Er worden ideeën uitgewisseld over het werven van nieuwe founders. Foto: Karin Berndsen
Er worden ideeën uitgewisseld over het werven van nieuwe founders. Foto: Karin Berndsen

Oost Gelrese Uitdaging gaat regionaal

Algemeen

'Het is belangrijk om de Uitdagingen voor de toekomst gedragen te houden'

Door Barbara Pavinati

OOST GELRE - Alle puzzelstukjes passen naadloos in elkaar tijdens de regionale bijeenkomst op 22 juni van de lokale Gelderse en Overijsselse Uitdagingen in Duiven. De ontmoeting vindt plaats in het pand van Alliander, die de Liemerse Uitdaging steunt. Een van de pijlers die van belang was bij het tot stand komen van dit nieuwe en indrukwekkende gebouw is de circulaire economie: alles is te hergebruiken en er hoeft geen restafval te zijn. Laat dat nu net een van de standpunten zijn die de Uitdagingen ook uitdragen. Zo ook de Oost Gelrese Uitdaging. Verder steekt zij niet alleen in Oost Gelre haar voelsprieten uit, maar wil ze ook op regionaal en landelijk niveau kennis en kunde vergaren voor een betere lokale samenleving. Vandaar haar vertegenwoordiging in Duiven in de personen van voorzitter Mark Reinders en manager Mariska Mentink.

Nieuwe founders
Het lichte en ruime pand nodigt uit tot reflectie. Vol vertrouwen legt Jan Ummenthum, voorzitter van de Liemerse Uitdaging, uit dat deze bijeenkomst georganiseerd is om ideeën uit te wisselen over founderschap: "Voor het opstarten van nieuwe Uitdagingen is fondsenwerving erg belangrijk. Zeker omdat continuïteit lastig is, omdat de steun van het Oranje Fonds op een gegeven moment gaat stoppen." De hoop op nieuwe inzichten over deze zaak is duidelijk voelbaar in de zaal.

'Everybody's dignity should be seen'

Een belangrijke founder van de Enschedese Uitdaging is Grolsch. Jaap Hulshof, manager Corporate Sponsoring & Corporate Events, is gevraagd de visie van de bekende brouwerij op hun founderschap te geven. Dat doet hij goed in zijn heldere presentatie. Het belangrijkste argument dat hij aanvoert, is dat Grolsch sociale en economische groei wil stimuleren. Voor het werven van nieuwe founders heeft hij ook enkele tips: "Meng je in het plaatselijke zakelijke netwerk, ga naar de service clubs, check het MVO-beleid (maatschappelijk verantwoord ondernemen) beleid van te benaderen partners en communiceer frequent over successen, maar zorg dat er daarin geen overkill is."

Media en diensten
Reinders heeft na afloop van Hulshofs presentatie een duidelijke vraag naar aanleiding van het founderschap van Grolsch:"Wat verwacht je als founder terug van de Uitdaging?" Na de algemene antwoorden 'reputatie en gemeenschapshulp' kwam na een kleine discussie de belangrijkste conclusie naar voren: een stukje communicatie in de media. Marleen Kosterink van de Berkellandse Uitdaging vult aan: "Wij kwamen er al vragend achter dat de Eibergse ondernemingsverenigingen graag diensten en organisatiekracht terugzien voor hun steun."

Zoektocht naar bedrijven
Dat de lokale Uitdagingen er niet alleen voor staan, blijkt uit de aankondiging die Gerda Geurtsen, directeur van de Nederlandse Uitdaging, doet: "In november komt er een campagne die lokaal, regionaal en landelijk bedoeld is om meer pr voor de Uitdagingen te krijgen. Alle Uitdagingen gaan dan met een maatschappelijk probleem dat leeft in hun gemeente of gemeentes aan de slag."

Na een presentatie van de Alliander Foundation en een rondleiding door het pand besluit Reinders zijn aanwezigheid op de borrel na afloop: "Het is belangrijk om de Uitdagingen voor de toekomst gedragen te houden. We zijn altijd op zoek naar bedrijven die iets voor ons willen betekenen." Reinders en Mentink geven aan geleerd te hebben. Mentink:''Ik heb een nieuw voordeel gehoord voor bedrijven. Ze kunnen in hun jaarverslag zichtbaar maken wat ze doen voor de Uitdagingen. Dan snijdt het mes aan twee kanten: het bedrijf toont zijn betrokkenheid en de Uitdaging krijgt bekendheid." En zo is de cirkel rond, want in Hulshofs presentatie kwam al naar voren: "Everybody's dignity should be seen."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant