Ferdy Jolij (links) en Bennie Jolink tijdens een optreden op het Hengelse Zand in 2012. Foto: Gerwin Nijkamp
Ferdy Jolij (links) en Bennie Jolink tijdens een optreden op het Hengelse Zand in 2012. Foto: Gerwin Nijkamp

Ferdy Jolij en het verhaal achter Oerend Hard

ACHTERHOEK - Op 30 april is het 40 jaar geleden dat Normaal de vaderlandse hitlijsten bestormde met Oerend Hard. Kwam het nummer op 14 binnen in de Nationale Hitparade (single Top 100, HW), in de Top 40, de lijst der lijsten, kwam Oerend Hard binnen op nummer 19. In beide lijsten eindigde de zegetocht op nummer 2. Nederland was ineens wakker geschud. Het verhaal Normaal is genoegzaam bekend, maar het verhaal achter 'Oerend Hard' minder. Gitarist Ferdy Jolij, oftewel Frederik Puntdroad, vormde samen met Bennie Jolink, die zich Buizen Beernd noemde in die jaren, een zeer succesvol componistenduo . Was Ben de in het oog springende frontman, Ferdy toch vooral het muzikale brein van de Achterhoekse boerenrockformatie. Samen schreven ze Oerend Hard. Ferdy weet nog precies hoe het nummer ontstond, midden jaren zeventig, zo vertelde hij onze verslaggever al eens.

Door Henri Walterbos

"Ben en ik zaten altied met onze gitaren bi-j mekare, um samen muziek te schrieven. Soms hadden wi-j al flarden tekst, moar soms ok niks." Bij Oerend Hard was de kreet d'r al wal, een vondst van Ben", aldus Ferdy. "Ik wist eigenlijk drek al wal hoe ik 't wol hebben. In sonnetvorm. Zo is 'Hendrik Haverkamp' ok ontstoan. Twee coupletten en dan inens een heel andere wending, en dan weer terugge noar 't thema. Zo ontstond Moar zo as altied, kump an dat gejakker een end".

'Oet de krante'
De tekst en muziek ontstonden gelijktijdig. Ferdy weet nog goed hoe de regel 'De hoender en de vrouwleu stoaven an de kant' ontstond. "Dat he'k oet de krante ehaald toen. Ik woond'n in Söwwent (Zieuwent, HW) en d'r was d'r doar altied ene wee alderbastend hard deur Söwwent bateren. Doar stond toen iets oaver in de krante. Ok dee zinne. Den heb ik toen veur Oerend Hard gebroekt."

Na het 'floppen' van de debuutsingle 'Hels as een jagdhond'/ ' T is klooten hier', onder productionele leiding van Peter Koelewijn, was het Johnny Hoes die de Achterhoekers met open armen ontving. Oerend Hard verscheen, en de rest is geschiedenis. Het succes van de band nam ongekende vormen aan ondanks de beperkingen van de band, kijkt Ferdy terug. "Van dee beperkingen waren wi-j ons zeer bewust. Ben had op dat moment nog gin muzikale ervaring terwijl ik al met dansorkest 'Puddingh' 't hele land was deur ewest, met mien zuster Maria. Veur Oerend Hard maakten ik de muziek zodanig dat Ben precies wist woar hee met de zang in mos vallen."
Samen maakten ze misschien wel de allerbeste Normaal-nummers. Het duo was zeer productief in die dagen. "Het was een zeer inspirerende tied. Wi-j schreven soms dree, veer nummers op ne dag. Tot in de auto an too. Zo ontstond bi-jveurbeeld 'Ojadasawa'. Ik zong 'Ikke fietsen laatst deur de sneeuw noar oew huus', en Ben daarop weer 'Ojadasawa'. Hee, wi-j hebt weer een nummer reepen wi-j dan. Zo ging dat toen."

Keerzijde
Dat 'Oerend Hard' het nog steeds goed doet en nog veelvuldig voorbijkomt, geeft hem een gevoel van trots, maar het succes had wat hem betreft ook wel een beetje een keerzijde. Het overviel de toen in Groenlo woonachtige Frederik Puntdroad volledig. "In dee tied had ik zelf nog gaar gin telefoon en mos ik veur de wekplanning van Normaal noar de telefooncel lopen wee tegenoaver ne schole stond was. As dee blagen mi-j dan zagen lopen dan stonden ze allemoale veur 't raam te springen en te doon, van 'Ooh doar he'j um.' Dat was heel bizar. Van d'n enen op d'n anderen dag kon ie gaar neet meer fatsoenlijk noar de winkel hen. D'r kwam d'r zelfs ne kere ne kearl noast mien zitten um te vertellen dat hee familie van mie was en legden d'n helen stamboom oet. Dat was anders waarschijnlijk nooit gebeurd", lacht hij er nu om. Trots is Ferdy dat het nummer zijn werk deed om dialecten te erkennen, dat mensen in plaats van een minderwaardigheidsgevoel, juist een vorm van meerwaarde gaf. "Het is zo jammer dat 't dialect an 't verdwienen is. Noa disse generatie pröt d'r gin mense plat meer vrees ik. Wi-j werden vrogger in 't dialect op evoed. No heur ie vaak dee vreselijke Hilversumse 'R', zoas in 'Kinderen voor Kinderen."

Meer berichten