Kegelaars van De Zon in 17e-eeuws kledij. Foto: Mark Ebbers
Kegelaars van De Zon in 17e-eeuws kledij. Foto: Mark Ebbers

De economische impact van de Slag

Algemeen

GROENLO- De Slag om Grolle levert bij elke editie meer dan genoeg gespreksstof op en altijd zijn er vragen over geld. Wat kost het om zoiets te organiseren en vooral: wat levert het op. Anke Sitter schrijft erover op Trikker.nl. Sitter zet de cijfers op een rijtje.

Door Kyra Broshuis

"Volgens de organisatie kunnen we het volgende verwachten: 1500 re-enactors uit zestien landen, 40 vriendengroepen, 180 kramen van handelaren uit twaalf verschillende landen, 40 entertainers en 60.000 bezoekers." Sitter berekent vervolgens wat dat allemaal op gaat brengen. "Stel dat de 1500 re-enactors, die drie tot vier dagen in Groenlo verblijven, ieder twintig euro per dag uitgeven aan eten en drinken, exclusief bier en drank voor de avonden, dan komt de omzet op 30.000 euro. Als ik dan uitga van twee-derde die 's avonds wat gaat drinken voor 25 euro per avond, is de omzet 225.000 euro."

Vriendengroepen
Ook op de vriendengroepen heeft Sitter een berekening losgelaten: "Veel deelnemers hebben al kleding, hier hebben ze de afgelopen jaren zo'n 30 tot 100 euro per persoon aan uitgegeven. Dat laten we buiten beschouwing. Dit jaar starten er ook nieuwe groepen, goed voor circa 200 tot 300 nieuwe pakken, een omzet van 10.000 euro. Die groepen hebben ook materialen nodig zoals bekers, stoelen en andere dingen. Ze maken bouwwerken en zorgen voor de aankleding van de straten. De inleg per deelnemer is makkelijk zo'n 30 tot 120 euro, dus laten we zeggen een omzet van 20.000 euro. Daar komt het eten en drinken tijdens het evenement nog bij. Ik gok daarbij op een omzet van 15.000 euro."

Handel en overnachten
Over wat betreft de handel, de ambachten en overige deelnemers in de binnenstad zegt Sitter het laag aan te houden. "Zeker de helft van de kraamhouders en entertainers slaapt ergens in de buurt van Groenlo en eet en drinkt in de stad. Een omzet van 5400 euro, ik houd het aan de lage kant." De bezoekers van het evenement zijn het meest interessant qua omzet, zo legt ze uit. "Een deel overnacht op Marveld, ook omdat het herfstvakantie is. Daarnaast zijn in Groenlo en in een straal van vijftien kilometer alle pensions, Bed & Breakfast's en campings volgeboekt. Ik denk dat er 20.000 overnachtingen verbonden zijn aan de Slag. Met een prijs van 45 euro per nacht kom je op een omzet van 900.000 euro. Zet je de overnachting op 60 euro, dan wordt het zelfs 1.2 miljoen euro." Indrukwekkende cijfers.

De kosten
Tegenover al die inkomsten staan natuurlijk ook uitgaven. Voor marketing en PR schat Sitter dat er ongeveer 200.000 euro wordt uitgegeven. "De omzet die de Slag krijgt vanuit de speciale horecamunten zijn nodig om kostendekkend te zijn. Dat geldt ook voor de entreegelden." Sitter stelt dat de organisatie aan veel verplichtingen moet voldoen. "Denk aan vergunningsaanvragen, het veiligheidsplan en natuurlijk de materiële voorbereidingen als wegwijzers, afscheidingen, kassahuisjes en de voorbereiding van het terrein. Ook het organiseren van de markt en het vinden van passende ambachten en handelaren is erg arbeidsintensief." Sitter benadrukt dat er voor dit evenement een groot aantal vrijwilligers nodig is. Volgens haar berekeningen verwerft de organisatie enkel inkomsten uit de verkoop van tickets en een percentage van de munten. "Al moeten we natuurlijk de sponsors niet vergeten. Zij zijn ontzettend belangrijk."

De Slag is economisch gezien zeer interessant, zo legt Sitter uit. "De omzet is een kleine 2 miljoen euro. En dat met allemaal vrijwilligers…"

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant