Afbeelding
Foto: Nick Oostendorp

Kijkjes van de Grolse Stadstoren

Algemeen Columns

De Torenwachter: we moeten ons niet aanstellen bij toeristenwerving

Vorige week, beste Grollenaren, zijn de mensen die hier met het toerisme bezig zijn een beetje extra bijgeschoold. Ja, ik schrijf 'extra bijgeschoold', want ze weten natuurlijk al van wanten. Maar je kunt je kennis altijd verder uitbreiden, verdiepen, verwetenschappelijken und so weiter. Een hele batterij aan deskundigen heeft het allemaal haarfijn uitgelegd. Zinvol, dat is zeker. Het toerisme hier in Oost Gelre en in de Achterhoek moet een speerpunt van beleid worden of blijven. Dat woord 'speerpunt' heb ik daar niet gehoord; het kan zijn dat het wel gebruikt is, maar dan heeft deze jongen in een split second even niet opgelet. Maar de deskundigen zullen dat woord ongetwijfeld bedoeld hebben.

We hebben hier gelukkig toonaangevende bedrijven die zich met het toerisme bezighouden en Marveld Recreatie is dan een soort kroonjuweel. Het is al lang niet meer zo dat je ergens op een achteraf gelegen boerderij nog een sheltertje kunt neerzetten in een wei waar de koeien net loeiend en wel uit zijn verdreven. Als dat zo is dan hebben die mensen alle vormen van de meest hoogwaardige vakantiebestedingen al gehad en keren ze, blasé geworden van alle rijkdom en luxe verwennerijen, terug naar de basis. Die hebben de cirkel dan al afgelegd. De toeristenindustrie is hier inmiddels een volwaardige bedrijfstak geworden en dan moet je ook op die manier optreden. Allemaal mooi. Ik hoorde tijdens die bijeenkomst in de wandelgangen dat de toeristenstroom hier vorig jaar met zo'n 6 % is gestegen. Dat vond ik nog wel een opvallende stijging. Ik kon zelf die cijfers maar niet boven water krijgen (je weet niet hoe dat moet Torenwachter) maar nu werden ze me bijna achteloos verstrekt. Toppie!

Maar nu kom ik op het punt dat ik wil maken. Kijk, je hebt wervende slogans nodig om je in de kijker te plaatsen, in de etalage te zetten en je moet tevens veel doen aan window dressing. Allemaal waar, maar het valt me de laatste tijd op dat we ons in toenemende mate gaan overschreeuwen. Vooral in het gebied rond Doetinchem constateer ik dat. Dat zie je verkeerd Torenwachter kunt u roepen, maar ik denk van niet, helemaal niet zelfs. Ik zie het ook in artikelen, steeds maar weer die te grote nadruk, dat half ongeloofwaardige, dat hier allemaal de beste mensen zitten, de beste zus en zo, de meest progressieve en geavanceerde streek. Kortom: een hele litanie van feitelijke overdrijvingen, ongeloofwaardigheden. Het is als een soort fancy fair waar ze de laatste loten nog wanhopig aan de man proberen te brengen om de overgebleven ranzige schemerlampjes en gammele taarten alsnog kwijt te raken. Dat druist naar mijn gevoel in tegen de echte waarden die wij hier hebben. Daar is mij de Achterhoek te dierbaar voor. Wij hoeven niet met overslaande stem onze producten aan te prijzen. Goede waar behoeft geen krans, dat is een zin die bij mij opduikt. Natuurlijk; merchandising, reclame dat is nodig, maar verlies daarbij je eigen identiteit niet uit het oog. We hebben hier een mooi karakteristiek gebied, laat dat in de publiciteit naar voren komen. Daar hecht ik zeer aan.

Het wordt een beetje ongeloofwaardig als je alsmaar probeert iedereen te overschreeuwen. Het is iets anders als je dat met een zekere ironie doet, met zelfspot. Maar ook dat klinkt er niet in door. Let er zelf maar eens op, in de berichten zie je mijn gevoel bevestigd.

Als je het over overdrijven hebt: carnaval volgende week. Maar bij dat festijn stikt het dan ook van humor en relativerend vermogen.

Torenwachter

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant