Ard Gelinck zelf met zijn jongere versie. Foto: Ard Gelinck
Ard Gelinck zelf met zijn jongere versie. Foto: Ard Gelinck

Tijdreisfoto's van Ard Gelinck gaan hele wereld over

Algemeen

Grollenaar brengt beroemdheden samen met hun jongere ik

Door Mark Ebbers

GROENLO - Hij vindt het nog steeds maf maar ook heel mooi wat er de laatste - pak hem beet -anderhalve week met hem en zijn werk gebeurt. Ard Gelinck (44), grafisch ontwerper en photoshopper uit Groenlo. Zijn fotomontages waarop beroemdheden staan afgebeeld met een jongere versie van zichzelf, gaan de hele wereld over. Zijn Instagram-account ontplofte met soms wel 10.000 extra volgers per dag. Muzieklegendes als Annie Lennox en Tina Turner deelden zijn werk, zijn foto's worden massaal geliket, gedeeld en getagd. Tv-programma's wijden items aan hem, van het Nederlandse RTL Boulevard tot het Amerikaanse Daily Mail. En kranten over de hele wereld schreven over hem. En als je nu op 'ard' googelt, is hij vaak de eerste naamsuggestie die de zoekmachine geeft. "Nog voor Ard Schenk, vorige week in elk geval. Leuk maar ook heel erg bizar", vindt hij.

"Ik ben al zo'n 25 jaar bezig met Photoshop en sinds de social media opkwamen heb ik altijd veel werk gedeeld", vertelt hij terugkijkend. "En de laatste jaren werd ik al regelmatig opgemerkt door bekende Nederlanders en Nederlandse media." En ook al wel daarbuiten, want in 2015 deelde wereldster Madonna een foto die Ard van haar had gepubliceerd in zijn serie 'photo_time_traveling', waarop een oudere en een jongere versie van de Amerikaanse zangeres stonden.
Naast de foto's met oud en jong maakt Ard ook foto's waarop bekende Nederlanders het podium delen met bekende wereldsterren, bijvoorbeeld Guus Meeuwis met Bruno Mars. En hij maakt foto's waarin twee gezichten zijn versmolten tot een, zodat bijvoorbeeld een kruising tussen Gerard Ekdom en David Bowie ontstaat. Maar het zijn dus met name zijn foto's waarop bekendheden met een jongere versie van zichzelf staan afgebeeld die het meest opvallen en recent de hele wereld over gaan. Het bereik van social media blijft hem verbazen. En als je opgemerkt wordt door grote namen met soms miljoenen volgers, dan kan het heel hard gaan.

Hoe het nu verder gaat? Ard ziet het wel. Voorlopig zit hij er nog middenin. Hij is inmiddels geïnterviewd door het bekende Duitse magazine Stern, ook de Nederlandse Libelle schreef over hem. "Maar die zeiden dat ik uit Twente kwam." Typische Randstad-vergissing. En naast alle belangstelling lijken zijn technisch razend knappe fotomontages ook financiële zoden aan de dijk te gaan zetten. Bekende mensen en ook bedrijven, binnenlands en buitenlands, benaderen hem voor opdrachten. Zo wil Sony Music in Spanje hem inzetten bij een campagne voor een met name in de Spaanstalige wereld beroemde zanger.
Inmiddels begint Ard Gelinck zelf een soort BN'er te worden, met alle gevolgen van dien. Maar hij houdt de boot enigszins af, hij zit al in de positie dat hij kan selecteren. "Ik doe een paar interviews deze week en dan vind ik het mooi." Een paar verzoeken om hem thuis te filmen voor een reportage wees hij af. "Ik wil geen camera's hier in huis."
Maar een interviewer van de lokale krant was gelukkig (nog) geen probleem. Tijdens het gesprek zet hij een nieuwe foto online. En inderdaad: vrijwel onmiddellijk stromen de likes en de reacties binnen.

Carice van Houten.
Barack Obama.
Prinses Amalia.
David Bowie.
Lady Gaga.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant