Vanaf de A18 moeten 2x2 rijbanen komen van 100 km/uur. Foto: Kyra Broshuis
Vanaf de A18 moeten 2x2 rijbanen komen van 100 km/uur. Foto: Kyra Broshuis

Oost Gelre gaat voor een N18 met 2x2 rijbanen van 100 km/uur

Algemeen

OOST GELRE - Bij de bijeenkomst van de Achterhoek Raad is een amendement van de VVD aangenomen om het doortrekken van de A18 (2x2 100 km/uur) op te nemen in de Achterhoek Visie. De Achterhoek Raad is een orgaan van raadsleden uit zeven gemeenten dat zich richt op regionale samenwerking. De Raad bepaalt de globale koers voor de Achterhoek.

Door Kyra Broshuis

‘Doetinchem, Aalten, Winterswijk en Bronckhorst beslissen over Oost Gelre’
René Hoijtink zegt namens OOG dat er nu door politieke partijen uit 4 van de 7 gemeenten over de inrichting van de ruimte van Oost Gelre, waar het grootste deel van het tracé voor de nieuwe A18 komt te liggen, wordt beslist. “Vier gemeenten, te weten Doetinchem, Aalten, Winterswijk en Bronckhorst, die nooit de lasten in de vorm van aantasting en doorsnijding van het landschap, fijnstof, geluidsoverlast, slechtere bereikbaarheid van kleine kernen en dergelijke van het doortrekken van een A18 zullen ondervinden.” Hoijtink wil van het college weten of het akkoord gaat met een dergelijke handelswijze in de Achterhoek Raad, waarmee de gemeenteraad van Oost Gelre volgens hem buitenspel wordt gezet?

De kruisingen
Ook vraagt Hoijtink zich af waar het college van Oost Gelre voor gaat. “Een nieuw tracé van de A18 of wil het zich hard maken voor het opwaarderen van de bestaande N18 naar 2x2 100 km/h? En hoe zit het dan met de plannen betreffende de afsluiting van de kruising Zieuwentseweg en het viaduct bij de Zwolseweg? En als het college kiest voor de tweede optie, wat gaat er dan gebeuren met haar eigen plannen op de N18 zoals de afsluiting van de kruising Zieuwentseweg en de daar geprojecteerde fietstunnel, de aanpassing van de kruising bij de Richterslaan en het viaduct bij de Zwolseweg? En gaat het college de Vlinderbrug dan weer afbreken? En hoe gaat het college de flessenhals die bij Groenlo ontstaat, oplossen?”

Het college gaat voor een N18
Verantwoordelijk wethouder Karel Bonsen zegt met een vrij kort antwoord duidelijk te kunnen zijn: “Het college gaat voor een N18, niet voor een A18, en dat op het huidige tracé en dat is in lijn met het amendement van de Achterhoek Raad. De Achterhoek Raad gaat over de regio Achterhoek. Het gaat niet over een A18 maar een N18 op het huidige tracé. De aanpassingen Zieuwentseweg en Zwolseweg worden zo gesitueerd dat dat inpast. De nieuwe ‘Smart N18’ krijgt ongelijkvloerse kruisingen.”

Vol aan de bak
De VVD is uiteraard blij met het standpunt van de wethouder: “Men heeft geleerd van de situatie tussen Groenlo en Haaksbergen met een N18 met 1x1 baan 100 km. We krijgen nu de kans om voor het stuk Groenlo-Varsseveld volop aan de bak te gaan en hier wél een 2x2 baans 100 km N18 te realiseren”, zo zegt Kees Porskamp namens de partij.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant