Vooral in het buitengebied zijn nog veel asbestdaken.
Vooral in het buitengebied zijn nog veel asbestdaken.

De 'Asbesttrein' blijft rijden

OOST GELRE- OOG is ontstemd over de beslissing van de Eerste Kamer om het voorgestelde asbestverbod voor 2025 uit te stellen. Dat zegt Paul Wallerbos namens de partij. “Wij vinden het een onbegrijpelijk besluit omdat dit simpelweg de negatieve invloed van asbest op de gezondheid van onze burgers gaat versterken en er, ook in onze gemeente, meer burgers asbestkanker kunnen en wellicht ook zullen krijgen.”

Door Kyra Broshuis

‘Gemeente draagt verantwoordelijkheid’
OOG vindt dat de gemeente een verantwoordelijkheid draagt voor onze burgers en extra asbestslachtoffers moeten voorkomen. “Zeker als deze slachtoffers niet de eigenaren zijn van asbestdaken, denk aan buren of bezoekers van asbestgebouwen. De mate van blootstelling van burgers door asbest hangt onder andere af van het type asbest, de degradatiestatus van het asbest (bijvoorbeeld een vaste ten opzichte van een afbrokkelende asbestdakplaat) en de locatie. Zo zal een afbrokkelende dakplaat in de drukke omgeving van een school een groter risico vormen dan een dakplaat op een boerenschuur in het buitengebied”, zo zegt Wallerbos. Hij wil van het college weten wat de mening is over het besluit van de Eerste Kamer en of dat daardoor het risico op slachtoffers in de gemeente zal toenemen. OOG pleit ervoor dat de gemeente het voortouw neemt in het inventariseren en prioriteren van gevaarlijke asbestlocaties in Oost Gelre. “Heeft het project Asbesttrein nog wel nut gezien onder andere het feit dat asbestbezitters nu een sterk verminderde druk voelen om te saneren?”, vraagt Wallerbos aan het college.

De noodzaak staat niet ter discussie
Wethouder Bart Porskamp zegt dat het besluit van de Eerste Kamer inderdaad vragen heeft opgeworpen maar dat de noodzaak van de asbestverwijdering niet ter discussie staat. “De staatssecretaris komt eind van het jaar met een nieuw voorstel. Het risico op toename van asbestslachtoffers in Oost Gelre is even groot als in de rest van het land. Naast de verplichting vanuit de overheid zullen echter ook verzekeraars zich blijven inzetten. Verzekeraars spelen geen rol bij de sanering, maar zijn wel bekend met de problematiek en denken daarom samen met de overheid en andere betrokken partijen mee om Nederland asbestveilig te maken. Wij bieden als college ruimte aan functieverandering in het buitengebied zodat daar asbestdaken zullen verdwijnen. De trein staat niet stil. We stoppen niet met de Asbesttrein, vroeg of laat moet er wat gebeuren. Saneren is verder een taak van bedrijven en particulieren. We blijven de inwoners informeren over het gevaar van asbest”, legt Porskamp uit. De Asbesttrein is een samenwerking van achter elkaar aan werkende bedrijven, te beginnen met adviseurs aan de keukentafel, vervolgens een offertetraject en melding bij de gemeente. Daarna gaan uitvoerders aan de slag en wordt de klus afgesloten met de controle van een asbestvrije oplevering en nazorg.

Meer berichten