Op de Industrieweg vanaf de Marhulzenweg en Den Sliem geldt een vrachtverbod. De VVD wil een dergelijk bord op de splitsing Industrieweg/Oude Winterswijkseweg.
Op de Industrieweg vanaf de Marhulzenweg en Den Sliem geldt een vrachtverbod. De VVD wil een dergelijk bord op de splitsing Industrieweg/Oude Winterswijkseweg. Foto: Kyra Broshuis

Veel klachten over hardrijders op invalswegen

Algemeen

VVD wil verbodsbord vrachtverkeer Industrieweg/Oude Winterswijkseweg in Groenlo

Door Kyra Broshuis

OOST GELRE - In Lichtenvoorde en Groenlo ervaren inwoners overlast van te hard rijdend verkeer op de invalswegen. Dat zegt Ellen Dusseldorp namens de VVD. De VVD zegt signalen te krijgen van de maximum snelheid regelmatig wordt overtreden en dat het met name gaat om de Varsseveldseweg, Richterslaan, Esstraat en Lievelderweg in Lichtenvoorde en de Winterswijkseweg, Oude Winterswijkseweg, Ruurloseweg en Eibergseweg in Groenlo. “Gezien de beperkte politiecapaciteit om hierop te handhaven zien wij graag dat de gemeente beperkende maatregelen neemt met als doel het rijgedrag van bestuurders te beïnvloeden en daarmee te beperken zoals een verkeersbord ‘verbod op vrachtverkeer’ op de T-splitsing Industrieweg/Oude Winterswijkseweg in Groenlo. In de tegenovergestelde richting op de kruising Marhulzenweg/Industrieweg staat ook geen verkeersbord (verbod op vrachtverkeer). Dit zorgt voor een onduidelijke situatie voor vrachtwagenchauffeurs. Regelmatig rijden er vrachtwagens - dat geen bestemmingsverkeer is - via deze route richting het industrieterrein Den Sliem/Laarberg en zij rijden weer terug via de Industrieweg en Oude Winterswijkseweg naar de N18”, zo stelt de VVD. De partij wil daarnaast snelheidsbeperkende maatregelen zoals een snelheidsindicator, de bekende smiley, en hoge drempels.

Radarmetingen
Wethouder Karel Bonsen zegt dat er gedurende het jaar diverse radarsnelheidsmetingen uitgevoerd worden in de gemeente. Hiervoor is een schema opgesteld waarin locaties periodiek zijn opgenomen en waarin ook ruimte bestaat om eenmalig, naar aanleiding van klachten, op locatie metingen verrichten. Daarnaast wordt de snelheid gemonitord met landelijk beschikbare ‘VIA software – Speedprofiles’ die is samengesteld met data afkomstig uit voertuigen (navigatiesystemen, smartphones). Om na te gaan of de gemeten snelheid van voertuigen overeenkomt met de ingestelde snelheidslimiet wordt de V85 bekeken; dit is de snelheid die door 85% van alle voertuigen niet wordt overschreden. Over het algemeen laten deze een beeld zien van gereden snelheden die passend zijn bij de ingestelde snelheidslimieten op de invalswegen.

Matrixbord niet op vaste locaties
Het college vindt drempels niet wenselijk omdat juist op de invalswegen ook vrachtverkeer en bussen rijden die sterk overlast ervaren van remmende maatregelen. “Het is wel mogelijk op kruispunten plateaus aan te leggen passend binnen de richtlijnen. Net als de radar voor snelheidsmetingen beschikt de gemeente ook over een matrix bord; het bord met de smiley die aangeeft of er wel of niet te hard wordt gereden. Ook deze wordt volgens een schema gerouleerd door de gemeente. Het afwisselend en terugkerend plaatsen van dit bord heeft meer effect dan het plaatsen van zulke borden op vaste locaties”, legt wethouder Bonsen uit. “Op de invalsweg Varsseveldseweg in Lichtenvoorde wordt het IEKC ontwikkeld met een 30 km/u inrichting passend bij de schoolomgeving. Op de Aaltenseweg volgt, mits de gemeenteraad instemt met aanvullend budget, ook een passende 30 km/u inrichting ter hoogte van de basisschool. Na de toekomstige afsluiting van het kruispunt Zieuwentseweg - N18, en verplaatsing ervan naar de Richterslaan, wordt meer verkeer verwacht op de Richterslaan. Op deze route komt extra aandacht voor de doorstroming en oversteekbaarheid op kruispunten. Aan het verkeerscirculatieplan voor Groenlo wordt op dit moment ook gewerkt, maar is nog minder ver gevorderd. Ook hierin worden zeker aandachtspunten op de invalswegen opgenomen.”

Geen verbod voor vrachtverkeer
Voor wat betreft de opmerking over het verbod op vrachtverkeer bij de T-splitsing Industrieweg/Oude Winterswijkseweg zegt Bonsen het volgende: “Op dit gedeelte is geen verbod voor vrachtverkeer ingesteld, voorkómen moet worden dat er vrachtverkeer over de Rabobank-kruising van en naar Den Sliem rijdt. Hiervoor is wel een verbod voor vrachtverkeer (uitgezonderd bestemmingsverkeer) op de Industrieweg vanaf de Marhulzenweg en Den Sliem ingesteld. Voor het instellen van een verbod voor vrachtverkeer op de Industrieweg vanaf de Oude Winterswijkseweg moet goed gekeken worden naar de visie voor deze route, het gevolg van een dergelijk verbod (meer vrachtverkeer over de Rabobank-kruising en/of door de stad) en de bereikbaarheid van de bedrijven.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant