Erik Mentink temidden van zijn kickbikes die al een tijdje ongebruikt in der Oude Calixtuskerk staan. Foto: Henri Walterbos

Erik Mentink temidden van zijn kickbikes die al een tijdje ongebruikt in der Oude Calixtuskerk staan. Foto: Henri Walterbos

‘Groepsuitjes Groenlo’ lanceert ‘Expeditie Grolsch’-app

Algemeen

GROENLO - Naast alle nadelen zet de coronacrisis mensen ook aan tot nadenken en maakt hen, soms noodgedwongen, creatief. Met name ondernemers komen in deze tijd met nieuwe ideeën waar ook in de coronavrije toekomst de vruchten van geplukt kunnen worden. Zo ook Grollenaar en Groenlo-promotor Erik Mentink van Groepsuitjes Groenlo.

Door Henri Walterbos

Erik vertelt: “Ik krijg veel vragen en opmerkingen in de trant van ‘goh, bij jou zal het ook wel rustig zijn.’ En dat klopt, ook ik heb veel afzeggingen gehad. Alle groepen konden kosteloos annuleren en ze hebben allemaal aangegeven terug te komen. Deze vriendelijke benadering is ook positieve reclame en geeft geen discussie.”

Doorn in het oog
“Groepen kunnen niet fysiek naar Groenlo komen voor activiteiten die wij aanbieden. Om die reden ben ik aan de slag gegaan met het ontwerpen van enkele apps,” vertelt Mentink in een koude Oude Calixtuskerk alwaar hij zijn materialen heeft staan, waaronder de onder toeristen populaire kickbikes. De ondernemer nam contact op met Ellis Garstenveld, geboren en getogen Grolse, van Geniusapps.nl uit Winterswijk. “Er ging een hele wereld voor me open. We zijn met een aantal mensen bezig geweest om een ‘Grolschworld Groenlo’ te creëren. Een permanente expositie over de merchandise, verpakkingen en Grolschproducten. Dat zou dan mooi naast de activiteiten in de Lange Gang kunnen waar je alles kunt vinden van de bedrijfsgeschiedenis van Grolsch, hoe het bier gemaakt wordt. Dat is er niet van gekomen. Daarvoor in de plaats is er nu wel een app in ontwikkeling. Ik bedacht me hoe kun je nou op een hele moderne manier toch de mensen meer kennis laten maken met Grolsch en het feit dat Grolsch in Groenlo begonnen is, dit de bakermat is. Het is me een beetje een doorn in het oog dat we hier op dit moment nog zo weinig met Grolsch doen. De Lange Gang, het geboortehuis van Grolsch, is prachtig. Toen de Grolsch 13 februari 1998 bekend maakte dat het uit Groenlo zou vertrekken, heel veel Grollenaren weten nog precies waar ze waren op het moment dat dat bekend gemaakt werd. Dat was hun keus. Daar kun je van alles van vinden. Wat ik erg jammer vind is dat bijvoorbeeld het brouwhuis niet intact is gebleven. Dan was er een wereld aan mogelijkheden opengegaan, maar nee, alles moest gesloopt worden. Als je nu ziet wat er nog in Groenlo over is, heb je alleen Brouwhuis de Lange Gang met mooie rondleidingen. We hebben de brouwketel die nog niet eens uit de brouwerij in Groenlo komt maar uit Enschede stamt, je hebt de oude directeurswoning, het huidige proeflokaal van Brouwersnös, en je hebt de straatnamen als de Theo de Groenstraat in de wijk Brouwhuizen. De naam Grolsch betekent letterlijk ‘bier afkomstig van Groenlo’. Je kunt wel verhuizen maar we zijn als Groenlo met iedere reclame wel op televisie eigenlijk. Ik vind dat we meer met die Grolsch geschiedenis en de verbinding met Groenlo moeten doen.”

Pubquiz en kroegentocht
De app die in de laatste fase van ontwikkeling zit, krijgt de alleszeggende naam ‘Expeditie Grolsch’. “De gedachte is dat je een soort pubquiz doet. In de app is ook aandacht voor het Grolsch Verzamelaars Gilde waar ik contact mee heb gehad.” Een eerste demoversie is veelbelovend, laat Erik zien. “Bij iedere vraag loopt een timer mee. Bij iedere meerkeuzevraag staan 4 antwoorden. Iedere ronde telt 5 vragen. Er zijn tien rondes. De score wordt automatisch bijgehouden. De vragen worden voorzien van foto’s en bewegende beelden. Het achterliggende doel is dat de mensen meer kennis krijgen van de Grolsch en met name de link met Groenlo. Dat is een twee-eenheid. Omdat het tien rondes zijn kun je er een proeverij bij aanknopen. Het mooie is dat ik met meesterbrouwer Marc Jansen van Grolsch de afspraak heb kunnen maken dat hij speciaal voor Expeditie Grolsch proeverijtips gaat geven die allemaal in de app komen. We zijn nu met de finishing touch bezig. Dit is eigenlijk de moderne vorm voor een museum.”

De app zal tegen een gering bedrag te downloaden zijn in de diverse appstores. “Je kunt het spel individueel spelen maar ook met een groep thuis, voor een gezellige avond, eventueel nog aangevuld met een wedstrijdje beugelen. Dat kan allemaal. Je kunt het spel ook op locatie spelen, maar we willen ook met horecazaken die Grolsch verkopen een ‘Expeditie Grolsch kroegentocht’ houden. Dan doe je bijvoorbeeld met een groep mensen de eerste twee rondes bij de Lange Gang, en zo maar verder. Bij iedere zaak krijg je dan een biertje. Je krijgt dan een soort interactieve kroegentocht. Eind maart zal de app klaar zijn, verwacht ik. Uiteindelijk moet het bij een steeds groter publiek bekend worden dat het hier allemaal begonnen is.”

Zelf financieren
Expeditie Grolsch wordt door Erik zelf gefinancierd. “Ik ben nog wel met Grolsch bezig of ze op de een of andere manier toch iets doen met gadgets of zo. Zover zijn we nog niet. Het zou mooi zijn als Grolsch en horecazaken met Grolsch deze app gaan promoten straks, of dat ze deze app gaan inzetten als een soort van pubquiz na rondleidingen in de brouwerij.”

“Ik ben ook bezig met een ‘dagje Groenlo app’, voor de niet-Grolschliefhebbers. Als we toch met apps bezig zijn is dat ook wel een hele interessante. Daar zit een rondleiding in, in drie talen, Nederlands, Duits en ons eigen dialect. Verder nog een ‘get the picture’, een gezinsfoto-puzzeltocht. Die moet ik nog helemaal vullen. Het globale frame staat. Ik heb nog tijd zat want ik denk dat het nog wel even duurt voor we weer van alles mogen. Ook daarom moet ik nu wat doen. Ik heb nog meer ideeën, maar die zitten nog in de brainstormfase.”

Zo gaat de app eruit zien.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant