Afbeelding

Profilering

Algemeen

Profilering

Hebben jullie dat ook wel eens, beste Grollenaren. Hebben jullie dat ook wel eens dat je plotseling beseft dat je achteropraakt? Dat je het gevoel hebt dat je de aansluiting met de maatschappij aan het verliezen bent, alsof het een hardloopwedstrijd is waarbij je elke ronde twee keer wordt ingehaald? Nee? Dat dacht ik al, jullie natuurlijk weer niet maar ik wel.

De afgelopen week las ik dat er een ‘Ontwerpwedstrijd nieuw beeldmerk voor Vestingstad Groenlo’ wordt gehouden. Nieuw beeldmerk? Ik wist niet eens dat we al een beeldmerk hadden. Oei, da’s niet best, da’s helemaal niet best. En dat oude beeldmerk hebben we al sinds 2008. Dus er was genoeg tijd om daar kennis van te nemen. Ik heb dat kunstwerk (eigenlijk gewoon een logo dus) dat ik niet kende eens even bekeken. Niet voor de tijd dat geef ik toe, maar ik moet zeggen dat ik het achteraf gezien toch wel kende (van John Ligtenberg) en ik dacht in al mijn simpelheid: mooi, prima zo, vooral niks meer aan doen. Aha, als je zo denkt ken je de wetten van de marketing niet.

Ik las dat eind 2019 door de gemeente het Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd is ingeschakeld om een profilering voor Groenlo te bepalen. De nieuwe propositie (vakterm) luidde: ‘Groenlo Vestingstad, in het hart van de Achterhoek’. Dat is volgens de deskundigen heel goed want ze schrijven dat de Achterhoek één van de sterkste gebieden van Nederland is.

Maar ik ben toch nog in staat geweest om in die slogan een hele kleine, maar niettemin saillante en effectieve variant aan te brengen. ‘Groenlo Vestingstad in het hart van de Achterhoek’ wordt dan: ‘GROENLO VESTINGSTAD IS HET HART VAN DE ACHTERHOEK’.

Ik voel nu gewoon aan dat de bijna oneindige hoeveelheid deskundigen in zichzelf zullen zeggen: Verdorie, dat die man in de Toren daar nu opgekomen is en wij niet. Want die Torenwachter vangt met die minuscule wijziging twee vliegen in één klap: het gaat om Groenlo want dat is het hart van de Achterhoek; het stadje neemt de Achterhoek op sleeptouw. Dat wisten wij Grollenaren natuurlijk al lang, maar nu krijgen ook andere aardse stervelingen daar weet van. Er zullen ook mensen zijn buiten Groenlo die mijn visie niet delen. Geeft niet, iedereen heeft recht op zijn eigen ongelijk. Zo is het.

Nee, nu hoef ik niet direct enorme bossen bloemen als een soort huldebetoon voor deze geheel gratis aangeboden subtiele verfijning van de slogan. Dat niet, hoewel ik tegen mijn familie heb gezegd: Doe maar effen kalm an met de bloemen.

Maar er was nog een punt waar ik wel even van schrok. Want we krijgen ook nieuwe gevelvlaggen die het nieuwe beeldmerk zullen dragen, zo lees ik.

Dat wordt me bijna te veel. We hebben al zo veel vlaggen. Ik heb een mooie blauwe vestingstadvlag van de stad Grol. Daar ben ik zo trots op dat ik elke morgen die vlag wil uithangen, maar dan wijzen familieleden mij erop dat je alleen moet vlaggen als er iets bijzonders aan de hand is. Anders verliest de vlag zijn glans. Zit wat in. Maar er is ook een Achterhoekse vlag, een Nationale vlag - wapperende driekleur precies - en nu komt er nog eentje bij. En dan hadden we bij het clubblad van de Grol een columnist die zich sierde met de naam De Vlaggenist, maar nu heet dat de Stamgast, ook een jofele naam. Voor een gewoon mens is het bijna niet meer te doen en ik zou dan adviseren: afvlaggen.

Maar dan vallen vast de marketingboys and girls woest over me heen.


Torenwachter

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant