Afbeelding

Autobanen en spoorbanen

Algemeen

Autobanen en spoorbanen

Al enige tijd gaan de geruchten dat er plannen zijn een goederenspoorlijn door de Achterhoek aan te leggen, de zogeheten Noordtak, beste Grollenaren. Dat is een aftakking van de grote Betuwespoorlijn. Er zijn ook al tekeningen van en de wethouder vertelde vorige week in antwoord op raadsvragen dat de Noordtak de gemeente Oost Gelre in tweeën zou delen. Deze problematiek speelt al veel langer omdat het vervoer nu (gedeeltelijk) meen ik via Dieren en Zutphen gaat. Dat is door een druk bewoond gebied en dan kom je vanzelf uit bij de afstandelijke redenatie die goederenspoorlijn dan maar aan te leggen door een wat dunner bevolkt gebied zoals de Achterhoek, waardoor je verhoudingsgewijs minder problemen kunt verwachten.

Maar daar zitten we hier natuurlijk helemaal niet op te wachten, ook al omdat het alleen maar leidt tot meer vervoersbewegingen zonder dat je daar enig profijt van hebt. Ja, wel last, dat is waar en dat is wel een effect maar geen profijt. Zo is het maar net! Maar er is nog een ander facet dat mij verontrust. Ik ga me nu even voegen in het huidige grote leger van de complotdenkers. Ja, want ik hoor, lees, voel en verwacht en ik denk dat het Rijk een gemene truc gaat uithalen. Zo, dat is me even wat Torenwachter! Zeker, luister en huiver. Ik hoor ook steeds meer geruchten dat er toch op enige termijn een autobaan komt die vanaf Varsseveld wordt doorgetrokken naar Twente (sommige politieke partijen willen dat) en dat ze dan die spoorlijn direct naast de autobaan gaan aanleggen. Dan kunnen ze tijdens de rit ook nog de vracht in de trein plaatsen of andersom; verrekte handig!

Twee banen naast elkaar; je kunt haast spreken van een duobaan!

Toen een paar jaar geleden de N18 (Twenteroute) vanaf Groenlo werd gemoderniseerd dacht ik: nou, de eerste 50 jaar zien we het Rijk hier niet terug., Die hebben enkele honderden miljoenen uitgegeven voor die weg en daarom is het even mooi geweest. De Achterhoek moet voorlopig niet meer uit de hoek komen. Maar er gonzen nu toch berichten over die autobaan. Eerst dacht ik: och ja, je moet je als politieke partij af en toe etaleren door meningen en visies te uiten en zo, maar nu begin ik ineens de samenhang te zien en te begrijpen. Maar waarom horen we daar dan officieel zo weinig over? Het antwoord daarop ga ik nu geven.

Het heeft onder meer te maken met een veranderende bestuurscultuur, ook in dit gebied. Wij geven een aantal taken, waarvan we vinden dat het de kracht van een gemeente overschrijdt, uit handen. Hier in de Achterhoek hebben we de Achterhoek Board, een club samengesteld uit gekozen volksvertegenwoordigers, aangevuld met tycoons uit diverse disciplines van de samenleving. Mooier kan ik het niet zeggen. Die club vergadert en besluit en zal ongetwijfeld goede dingen doen, maar het gebeurt toch voor een groot deel buiten ons gezichtsveld. De Gelderlander wijdde onlangs enkele stevige artikelen aan dit verschijnsel.

Er wordt nu gefluisterd dat er plannen liggen rond die N18 en autobaan, maar het blijft ondoorzichtig. Het wordt tijd dat we daarover meer duidelijkheid krijgen. Zeker nu de plannen van de Noordtak daar ook nog bijkomen. Hoe hangt de vlag er precies bij; heb ik nog gelijk met mijn complottheorie van aanleg van zowel autobaan als spoorbaan. Of raak ik zelf het spoor bijster? Want de trein raast voort, als we te laat reageren is de trein inmiddels al vertrokken en hebben we het nakijken. En is misschien de autobaan ook al niet meer ‘weg’ te denken.


Torenwachter

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant