<p>Tom (rechts) achter de knoppen terwijl Danny inspeelt. Foto: Jantina Talsma</p>

Tom (rechts) achter de knoppen terwijl Danny inspeelt. Foto: Jantina Talsma

Tom Broshuis samen met muziekmaatje terug met nieuwe project: La Belle Époque

UTRECHT/GROENLO - Het creatieve brein van een muzikant is 24/7 actief, ook al sta je niet meer op podia. Je kunt bij de pakken neer gaan zitten, maar ook zaken uit je brein vormgeven en uitvoeren. Zo verging het ook Tom Broshuis. Werd de band Mister & Mississippi ‘on hold’ gezet, ging hij aan de slag in Muziekcentrum Tivoli in zijn woonplaats Utrecht, werkte hij in Groenlo aan zijn soloalbum Heirloom, over zijn leven in zijn geboorteplaats en met name het ouderlijkhuis dat verlaten werd, en dan ineens is daar ‘corona’.

Door Henri Walterbos

Het coronatijdperk bracht Tom vooral muzikaal door, met als resultaat La Belle Époque, een omvangrijk project dat hij vorm gaf samen met Danny van Tiggele, maatje en mede-gitarist bij Mister & Mississippi. Aan het project werkten grote namen uit de Vaderlandse popscene mee.

Antikraak pand
“Sinds anderhalf jaar heb ik een eigen opnamestudio in Den Dolder, ‘Heirloom’. Het zit in een groot antikraakpand, een voormalige TBS-kliniek, waar ik met veel andere muzikanten, producers en creatievelingen zit. Daar heb ik afgelopen jaar flink wat tijd doorgebracht. Vorig jaar februari, ongeveer een maand voor de eerste lockdown, belde Danny mij of ik het leuk zou vinden om wat ideeën die hij al een tijdje had liggen uit te werken bij mij in de studio en op te nemen. Dagen begonnen vaak met een akkoordenschema dat Danny had op akoestisch gitaar. Dat namen we op en begonnen we het verder aan te kleden tot er een nummer ontstond, en eindigden we met een pilsje bij Danny op het balkon. Zo hebben we flink wat dagen, kratjes bier en flessen wijn versleten de eerste maanden van corona,” kijkt Tom hier lachend op terug.

‘Ineens werd het vrij serieus’
“In eerste instantie hadden we niet echt een plan en wilden we vooral gewoon lekker muziek maken, maar toen we 12 nummers verder waren leek het ons ook wel erg leuk om er echt iets mee te doen. Danny kwam met het idee om verschillende zangers en zangeressen waar we goed bevriend mee waren, die hij adoreerde of graag eens mee samen wilde werken, te benaderen om een track in te laten zingen. Op het lijstje stonden onder andere Blaudzun, Judy Blank, Pablo van de Poel (Dewolff) en Ruben Hein. Toen, tot onze blijdschap, bijna iedereen instemde om een nummer in te komen zingen werd het opeens vrij serieus. Nummers werden ingezongen, goeie vrienden kwamen langs om hier en daar bas, backing-vocals en drums in te spelen en nu een jaar later is de plaat af en komt hij op 10 september uit op V2 Records onder de naam La Belle Époque, Volume 1. Er is wel een kans dat we het misschien live gaan doen, maar het is natuurlijk een flinke onderneming om zo veel artiesten samen te krijgen. Dus daar kan ik nog niet heel veel over zeggen, helaas!”

‘La Belle Époque’
“De titel ‘La Belle Époque’ is letterlijk te vertalen naar ‘Het Mooie Tijdperk’,” legt Tom uit. “Het verwijst naar de periode van culturele, technologische en wetenschappelijke vooruitgang die plaatsvond tussen het einde van de 19de eeuw en de Eerste Wereldoorlog. Een tijd vol optimisme en toenemende welvaart welke uiteindelijk werd overschaduwd door de somberheid en gruwel van de Eerste Wereldoorlog. Het was de periode waarin de Europese cultuur, de Franse en Belgische in het bijzonder, floreerde; de geboorte van Art Nouveau/Jugendstil, de opening van de Eiffeltoren en het Moulin Rouge Cabaret, Haute Couture en de opkomst van de Parijse casino’s en operahuizen. Er ontstond een bruisende scene van kunstenaars, dichters, muzikanten en andere artistieke figuren die samen creëerden.”

‘Sanity’ eerste single
Afgelopen week werd de eerste single van het project gelanceerd, ‘Sanity’, met zang van Marien Dorleijn (Moss). “Danny schreef heel bewust een uptempo nummer, leunend op een aantal Rolling Stones geïnspireerde gitaarriffs en snel wisselende akkoorden. Het liedje kwam pas in een later stadium tot bloei. We hanteerden voor ‘La Belle Époque’ sowieso een ongewone manier van opnemen. Waar elke plaat begint met een pre-productie en voornamelijk drums als eerste opnamen werkten wij eigenlijk andersom. Het begon, zonder heel ver vooruit te kijken, met een akoestische-gitaar track. Samen werkten we dan een aantal dagen aan het arrangement. Zang en drums stonden pas onderaan de lijst. Daarom komt alles natuurlijk in een late fase pas samen. Zoals voor elke song op de plaat benaderden we ook voor ‘Sanity’ een aantal muzikanten om ons te vergezellen. Robin Bremer speelde bas, Kees Schaper drums. Danny benaderde Marien Dorleijn van Moss voor de zang. Moss is al een hele lange tijd een van onze favoriete Nederlandse bands. We draaiden de platen grijs in de Mister & Mississippi bandbus.” De grote boodschap van de track is volgens Tom en Danny dat het goed is om af en toe een stap terug te doen, om vervolgens alles te overzien en weer twee stappen vooruit te zetten. “Eigenlijk een factcheck. Zijn we allemaal nog oké? Of zijn we helemaal gek aan het worden?”

Tom kijkt met een goed gevoel terug op het proces van de plaat waarop hij zelf gitaar speelt. “Hoewel het een heel raar jaar is geweest ben ik super blij dat ik met zo veel toffe muzikanten en goeie vrienden aan deze plaat heb mogen werken!” Lag zijn project Heirloom vanwege ‘La Belle Époque’ een jaar stil, Tom bruist alweer van ideeën. “Er ligt al een tweede album op de planken die ik deze zomer af wil gaan maken.”


Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden