Na de theorie de praktijk. Foto: Mark Ebbers
Na de theorie de praktijk. Foto: Mark Ebbers

Met 3D-printers kinderen interesseren voor techniek

Algemeen

IKGL sluit zich aan bij regionaal project

Door Mark Ebbers

OOST GELRE - Vorig jaar zijn verschillende industriële kringen in de Achterhoek gestart met het eerste regionale 3D-printerproject. Het doel is om kinderen te interesseren voor techniek, waarbij de 3D-printer als middel wordt gezien. Dit jaar heeft IKGL (Industriële Kring Groenlo-Lichtenvoorde) zich bij zes andere kringen aangesloten. Van half april tot half juni worden trainers opgeleid in het bouwen van en werken met 3D-printers. Ook het 3D ontwerpen is daarbij van groot belang. Die trainers gaan op hun beurt in september van dit jaar, in hun eigen kring, hun kennis overdragen aan kinderen van 10 tot 15 jaar. De lessen – zowel die voor de nieuwe trainers uit de regio als voor de kinderen van de IKGL – worden gegeven in de techniekruimte van het Marianum in Lichtenvoorde. Erik Schuurmans en Marcel Eekelder van IKGL staan erbij en kijken er tevreden naar, ze zijn resp. voorzitter en bestuurslid onderwijs van de Oost Gelrese kring.

Van de elf regionale industriële kringen in de Achterhoek doen er met de IKGL nu dus zeven mee met het project. Erik: “Wij willen vier trainers leveren die op hun beurt tien leerlingen gaan trainen. Dat zullen kinderen zijn die worden geïnspireerd door deze unieke kans en die interesse hebben in techniek. Op dit moment zijn er trouwens maar acht kinderen die techniekonderwijs volgen in het derde leerjaar vmbo op het Marianum.” Dat is te weinig, vindt ook Marcel: “Met onder andere techniekdagen hopen we dat meer leerlingen zich gaan interesseren voor techniek, we willen mensen enthousiasmeren voor het techniekonderwijs. Met het IKGL kunnen we zaken faciliteren.”
Erik heeft zitting in de 3D stuurgroep, waarin afgevaardigden van alle zeven deelnemende kringen zitten, naast vertegenwoordigers van het CIVON in Ulft. De stuurgroep is opgezet vanuit de Samenwerkende Industriële Kringen Achterhoek (SIKA).

Erik vindt het printerproject een mooi voorbeeld van opkomende technologie: “Techniek is, ook voor vmbo-scholieren, meer dan alleen een hamer en een spijker, ook al zijn deze ook heel belangrijk voor onze bouwsector.” Marcel ziet dat het voor het onderwijs niet altijd meevalt om bij te blijven: “Het materiaal en de apparatuur waarmee men werkt, is snel gedateerd. Ook daarom proberen we kinderen meer bij bedrijven onder te brengen voor de praktijk. Daarnaast zijn de nieuwe ontwikkelingen in het Sterk Techniekonderwijs vanuit de overheid ook stimulerend hierin.”
De vrijwilligers die deze maanden getraind worden als trainer hebben grotendeels een technische achtergrond, één ervan is techniekdocent. Van de tien plekken die straks beschikbaar komen voor leerlingen wordt de helft gereserveerd voor kinderen van IKGL-leden. De overige vijf stelt het IKGL beschikbaar aan het Marianum en aan de gemeente.

De trainers in opleiding worden onder anderen begeleid door Winterswijker Frits Sijbel, van oorsprong orthopedisch schoentechnieker. Hij vertelt hoe het zo is gekomen: “Vier jaar geleden heb ik zelf een 3D-printer gebouwd. Ondernemer Koen Mentink uit Winterswijk maakte me enthousiast. Met de OWIN (Ondernemerskring Winterswijk), de Winterswijkse industriële kring, promootte hij techniek bij kinderen, met name het maken van 3D-printers. Met succes: een open dag voor scholen leverde drie jaar geleden maar liefst veertig aanmeldingen op. Als eerste van de kringen binnen SIKA introduceerde OWIN de 3D-printercursussen, waar de IKGL zich dit jaar bij aansloot. En nu verzorg ik in Oost Gelre de training. 3D-printen is techniek van de toekomst, het traditionele achter de draaibank staan vermindert. Het 3D printen begint overigens bij een geheel nieuwe vorm van ontwerpen met veel meer vrijheden en veel minder materiaalgebruik, dus ook duurzamer.”
Een van de trainers in opleiding is Herbert Theunissen, zelf techniekinstructeur op het Marianum. Hij is erg enthousiast over het 3D-printerproject: “Misschien kan het ook een vast onderdeel worden van de techniekopleiding op onze school. Hier zit echt alles in.”

Een zelfgebouwde 3D-printer. Foto: Mark Ebbers

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant