Nick Jansen, Jerle de Jonge en Tim Bomers (vlnr) gekleed in de zelf ontworpen t-shirts. Poserend voor de glijbaan op Marveld Recreatie waar het bedrijfje ontstond. Foto: Henri Walterbos

Nick Jansen, Jerle de Jonge en Tim Bomers (vlnr) gekleed in de zelf ontworpen t-shirts. Poserend voor de glijbaan op Marveld Recreatie waar het bedrijfje ontstond. Foto: Henri Walterbos

Jonge Grollenaren richten uit coronaverveling eigen kledingbedrijfje op; Basic Designed Fashion

Algemeen

‘Jongeren willen mooie shirts dragen waar niet te veel poespas op staat’

Door Henri Walterbos

GROENLO - Ze zitten ietwat onwennig lachend aan tafel in een van de ruimtes van Marveld Recreatie, de plek waar Jerle de Jonge, Nick Jansen en Tim Bomers onder een biertje op het idee kwamen om een eigen t-shirtlijn op te zetten. Deze keer zitten ze achter een glaasje water om als jonge ondernemers te vertellen over hun eigen bedrijfje; Basic Designed Fashion. Jerle is leidinggevende van het recreatieteam en geeft zwemles op Marveld, Nick Jansen is Digital Marketeer bij Niice in Groenlo en Tim Bomers is in de tijd dat hij niet bezig is met zijn studie Manager Ondernemend Horeca en zijn stage bij Proeflokaal Brouwersnös werkzaam bij de technische dienst en het animatieteam op het recreatiepark. Alle drie komen ze uit Groenlo, al komt Jerle van oorsprong uit Brabant. “Ik woon nu drie jaar in Groenlo. Het bevalt me goed hier.”

Iets voor onszelf
Dan het verhaal van hun bedrijfje. Jerle: “We hadden gewerkt en zaten met het animatieteam bij elkaar om de dag te bespreken en een te biertje drinken. Nick zat daar ook bij. Zijn vriendin Mohlin zit ook in het team. Toen had ik het er met Nick over dat we allebei wel onze baan hebben maar dat we daarnaast vanwege corona weinig kunnen doen. Kwamen we op het idee iets voor onszelf te gaan doen, maar wisten niet precies wat. Kleding leek ons wel leuk, maar hoe moet je dat dan doen? Daar zijn we over blijven brainstormen en al snel hadden we een naam en een logo bedacht.” “We horen van jongeren vaak dat ze mooie shirts willen dragen waar niet te veel poespas op staat,” gaat Nick verder. “‘Gewoon een simpel shirtje, dat is voor mij al voldoende’ hoorde ik vaak in mijn omgeving. We wilden een herkenbaar beeldmerk dat er ook mooi uitziet. Toen zijn we een avond op een A4tje iets gaan proberen. Daar kwam toen een logo uit waar wij in ieder geval wel enthousiast over waren. Als je er heel goed naar kijkt, zie je omgekeerd de letters B, D en F erin. De naam Basic Designed Fashion lag wel lekker in de mond, vonden we. De basis was voor ons niet te veel poespas. Vandaar ‘basic’. Dat hebben we iemand uit laten werken en zijn we op zoek gegaan naar leveranciers van goede shirts. Het moest wel goede kwaliteit zijn. Dat was een vereiste voor ons.”

Geen dollartekens
Er kwamen niet direct dollartekens in de ogen van de drie compagnons. Daar is het hen niet om te doen. “Nee, we wilden ook eens kijken hoe het is met elkaar een bedrijfje op te starten, wat je er allemaal voor moet doen, wat erbij komt kijken,” vertelt Tim die al snel aansloot in het avontuur. Lachend vertelt hij hoe aansloot. “Toen in een zeer vroeg stadium het instagram-account aangemaakt was, kreeg ik ineens een berichtje. Dacht ik dat dat een of andere mafkees was die mij iets aan wilde smeren, dus had ik het al weggeklikt. Even later vroeg Jerle aan me of ik het berichtje van Basic Designed Fashion had gezien, dat zij daar mee bezig waren. Ik was direct enthousiast en zeiden ze dat ik wel mee mocht doen als ik dat wilde en ben ik erbij ingestapt.” “Wel eerst een sollicitatiegesprekje natuurlijk,” lacht Jerle. “Toen begon het pas eigenlijk, hebben we taken verdeeld. We hebben natuurlijk geluk met Nick zijn ervaring als Digital Marketeer. De rest doen we gewoon samen. De site bijhouden, de administratie.” Op 4 mei zijn hebben de ‘compagnons’ hun bedrijfje ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. ‘Daar zijn we samen naar toe geweest. Hebben we een gezellige dag van gemaakt.”

Zwart en wit
Er werd bewust voor de kleuren zwart en wit gekozen. “Eenvoud, maar we hebben nu ook oranje in verband met de EK. Die gaan best wel goed. Hebben we achterop een zelfontworpen leeuw gezet. Wederom op dezelfde manier ontworpen met zijn drieën. Het past bij het logo en onze stijl. We hebben er bewust geen jaartal of EK opgezet. Dan kun je het ook andere jaren gebruiken en ook voor de WK en Olympische Spelen.”

De reacties op hun shirts verraste hen. “Ik heb al vaak gehoord dat het kwaliteitsshirtjes zijn en een heel mooi logo,” vertelt Nick trots. “Leuk was dat Jerle een keer bij Marveld aan het werk was en een proefdruk aan had, er iemand op hem af kwam en zei ‘wat heb je een mooi shirtje aan.’ Die man wist toen helemaal niet dat dat van ons was. Hadden we de eerste bestelling al binnen, voordat we begonnen waren.”

Uitbreiding assortiment
“We krijgen ook leuke reacties op onze pakketjes waarin we de shirts versturen,” vernam Jerle. “De mensen zeggen echt het gevoel te hebben iets speciaals binnen te krijgen. Dat was ook de bedoeling. We vinden het leuk om mensen blij te maken. We vinden dat het leuk gaat. We doen het vooral voor ons plezier. We zien wel hoe het verder gaat. Als we richting de winter gaan, willen we kijken of we ook iets met sweaters en truien kunnen, en in de zomer 2022 iets met zwembroeken en shirts met fellere kleuren misschien. Maar alles wel ‘basic.’”


www.basicdesignedfashion.com

Instagram/Facebook: Basic Designed Fashion

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant