Pablo Vriezen (links) en Jip Oostendorp op de in kerstsfeer verkerende Markt in Groenlo. Foto: Henri Walterbos

Pablo Vriezen (links) en Jip Oostendorp op de in kerstsfeer verkerende Markt in Groenlo. Foto: Henri Walterbos

‘We kwamen er achter hoe ontzettend belangrijk netwerken is’

Economie

GROENLO - Ze leerden elkaar kennen op het Marianum en werden vrienden. Jip Oostendorp (18) uit Groenlo en Pablo Vriezen (18) uit Voor-Beltrum. “We hadden in het begin niet extreem veel contact met elkaar,” kijkt Jip terug. “Dat kwam later pas toen we een eigen keet hadden. Op een gegeven moment trokken we meer naar elkaar toe omdat we allebei dezelfde interesses hadden in technologie, technische snufjes en gadgets. En ik kon mijn voorliefde voor film maken delen. Ik film al vanaf mijn zesde levensjaar, vind camera’s gewoon heel leuk. Heel mijn omgeving weet dat al wel. Pablo: “Ik vond fotografie erg leuk om te doen. Dat raakte elkaar.”

Door Henri Walterbos

Samen runnen ze, naast hun studie, sinds anderhalf jaar, hun eigen onderneming; Goldhouse Media. Volgt Jip de studie creative business, Media Informatie en Communicatie; “Ik zit in het tweede jaar en ga me specialiseren in audiovisueel.” Pablo rondde afgelopen schooljaar zijn vwo af en zit nu in een tussenjaar. “Dat heb ik gebruikt om te kunnen werken en met ons bedrijfje bezig te zijn. Ik weet nog niet goed welke studie ik ga doen. Ik twijfel tussen de audiovisuele kant en bedrijfskundige kant. Totaal verschillend maar wel beide toepasbaar op onze onderneming.”

Eigen bedrijfje
Het avontuur begon voor beiden na een telefoontje dat Jip kreeg van een oom. “Hij had een vriend die graag een bedrijfsfilm wilde voor zijn liftenbedrijf. Of ik dat wilde doen, maar ik had helemaal geen camera, maar ik zei ‘gaan we doen.’” “Jip heeft mij toen benaderd want ik had op dat moment wel een camera die hiervoor goed genoeg was,” gaat Pablo verder. “Toen vroeg Jip me of ik dat samen met hem wilde doen en hebben we volmondig ‘ja’ gezegd tegen de opdracht.” De jonge mannen lachen als ze bevestigen dat ze eerder een opdracht hadden dan een bedrijf en spullen. Er kwam veel op ze af. Jip: “We wisten niet precies hoe we het aan moesten pakken, wat moet je vragen als geld, maar het was wel een kans. Film maken wil ik al heel mijn leven. Dan moet je die kans aangrijpen.” Een naam had de onderneming ook nog niet. Dat werd Goldhouse Media, een link met het woonadres van Jip in de Goudsmidstraat. “Dat wat we verdienen willen we weer terug investeren in het bedrijf, maar we hadden niks,” lacht Pablo. “Hebben we van eigen geld spullen gekocht die we nodig hadden bij die opdracht. Met de eerste verdiensten verdienden we dat terug.”

Creatieve twist
De opdrachtgever was tevreden. Vlak daarna kwam Businessclub Grol met de vraag of ze ‘budget neutraal’ bereid waren sponsorfilmpjes op te nemen voor de sociale media van Grol. “Zo konden we ons verder ontwikkelen en kwamen we er toen pas achter hoe ontzettend belangrijk netwerken is,” beklemtoont Jip. “Dat heeft ons veel gebracht.” “En het is ook nog eens veel leuker dan ik verwacht had,” vult Pablo aan. “Het is zeer waardevol. Zelfs in de kroeg word je benaderd, worden nummers uitgewisseld.” De kracht van het duo? “Ik denk het creatieve toepassen op het harde bedrijfsleven. Wij willen iets graag een creatieve twist geven,” beschrijft Pablo, terwijl Jip instemmend knikt.

Worden de activiteiten nu nog vanuit huize Oostendorp gecoördineerd, stiekem dromen de vrienden al van een eigen onderkomen. “Als we samen ergens lopen, maakt niet uit waar, en we zien een leeg pand, dan roepen we ‘dat zou een mooi kantoor voor ons zijn’,” lachen beiden. Eerst de studie nog en doorgroeien. “Als het doorgroeien gaat zoals in 2022, dan zijn we zeer tevreden. Dit hadden we al nooit verwacht.”


goldhousemedia.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant