Afbeelding

Oerend Smart | Studentikoze streekproducten

Opinie Columns

Onlangs bedacht de bekende saladebereider Johma uit Losser een leuke studentenactie. Twentse jongeren die in september na hun middelbare schooltijd zijn gaan studeren in een Nederlandse stad konden tot vorige week kans maken op één van de 250 dozen vol regionale borrelproducten. In het pakket zitten naast Johma-salades onder meer Boer'n studentenmix van de Zuivelhoeve (Twekkelo), Heks'nkaas en Pré Pain-stokbrood (Oldenzaal) en crackers van Bolletje (Almelo). En uiteraard ontbreekt Grolsch-bier niet, zij het de Radler 0.0%-variant. De gedachte van Johma achter deze 'Lekkers oet Twente'-box: Twentse studenten voelen zich snel thuis in hun nieuwe stad, terwijl ze hun huisgenoten kunnen laten zien wat er allemaal voor heerlijkheden uit Tukkerland komen.

Als ik over zo'n actie hoor, denk ik onwillekeurig: zou zoiets ook interessant zijn voor de Achterhoek? Het samenstellen van een borrelpakket uit de regio is in elk geval niet moeilijk. Uiteraard moet er hier ook Grolsch-bier in, want veel Achterhoekser kan het niet. Dalphin Drinks uit Winterswijk kan flesjes mineraalwater leveren, al dan niet met smaakje. Verder ligt het voor de hand de box te vullen met een zak friet van Aviko uit Steenderen en sauzen en snacks van Elite BV uit Neede. En misschien dat Sunkip/Poelier Harbers uit Lichtenvoorde wel bereid is kipspiesen en barbecueworstjes te sponsoren. Met al deze studentikoze streekproducten laat zich een prachtig feestje bouwen. Maar nu we toch bezig zijn: doe er voor het ontbijt de ochtend erop meteen maar brood van Bakker Wiltink en pindakaas van Intersnack (Doetinchem) bij, evenals Hesselink Koffie uit Winterswijk. En de doos waarin de specialiteiten per gekoeld transport bij de Achterhoekse studenten worden afgeleverd? Die kan gemaakt worden door BensPak Verpakkingen uit Doetinchem.

Is een 'Lekkers uut den Achterhook'-studentenactie behalve leuk ook nuttig? Volgens mij wel. Want een Achterhoekse student die zijn huisgenoten uit de rest van het land verrast met een borrelpakket maakt meteen een goede beurt. De box kan het begin zijn van een gesprek over de Achterhoek, wat de streek te bieden heeft en zo vooroordelen wegnemen. Grote kans dat het hele studentenhuis 's avonds proost op de Achterhoek! En wie weet denken de studenten daar nog eens aan terug als ze een stageplek zoeken – waarom niet bij Dalphin Drinks, Aviko of BensPak? Misschien draaf ik wat door, maar het moge duidelijk zijn: als we het over jongeren en hun behoeften hebben, verplaats je dan in hun leefwereld en wees concreet. Enquêtes onder jonge talenten, dure campagnes, regionaal hoger onderwijs, studentenhotels – het zal allemaal wel. Zoek het op z'n Twents en Achterhoeks liever in originele acties, activiteiten en netwerken. Zeker als er een borrelcomponent bij komt kijken, is succes verzekerd. Ook voor regio's geldt dat liefde door de maag gaat.

Gert-Jan Hospers

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant