Het trial rijden was een activiteit die voor het Niice-team wel doorging dit jaar. Foto: PR
Het trial rijden was een activiteit die voor het Niice-team wel doorging dit jaar. Foto: PR

Een jong bedrijf in het coronajaar

Algemeen

GROENLO - De coronacrisis raakt alles en iedereen. Ook jongeren, ook bedrijven. Dus ook bedrijven waar vooral jongeren werken. Zo’n bedrijf is Niice in Groenlo, een bureau voor Digital Marketing. Bij Niice is iedereen onder de 30 jaar. Eigenaren Bas Stortelers en Thijs van der Heijden zijn met hun 29 jaar het oudst, de derde eigenaar is Floris Wijgergangs (27 jaar). De jongste werknemer is 20 jaar, de gemiddelde leeftijd is nog geen 25.

Door Mark Ebbers

Thijs, naast mede-eigenaar ook strateeg en projectmanager, aan het woord over Niice in het coronajaar 2020: “12 maart ontvingen wij, net zoals de rest van Nederland, het bericht dat men werd gevraagd thuis te werken waar mogelijk. Diezelfde dag hebben wij iedereen naar huis laten gaan met de vraag om ook een scherm en een goede bureaustoel mee te nemen en uiteraard een teamfoto om elkaar niet te vergeten. Onze mensen zijn het goud van het bedrijf, daar zijn we dan ook erg zuinig op. Niet iedereen gaf gehoor aan de oproep, omdat ze dachten dat het wel snel over zou zijn. Inmiddels weten we wel beter en heeft iedereen een goede werkplek thuis ingericht.”

Vanuit huis werken bleek ook voor de medewerkers zijn mindere kanten te hebben: “Sinds maart hebben de meesten van ons vanuit huis gewerkt. Maar omdat het gemis aan persoonlijk contact erg groot was, mag iedereen nu al een aantal maanden één dag - elke week in dezelfde samenstelling - naar kantoor komen. Zeker degenen die alleen wonen, doen we hier een groot plezier mee.”

Activiteiten?
Door corona kon bij Niice de oorspronkelijke activiteitenkalender eigenlijk de prullenbak in: “Wij werken met een jong team elke dag aan gave projecten rondom digital marketing. Of het nu gaat om die ijzersterke digitale strategie, super gave websites, webshops, onze ‘daar word ik echt blij van’-applicaties of online campagnes om structurele groei voor onze klanten te realiseren. Alles draait bij Niice om cultuur. Doordat we een hecht team zijn, kunnen wij het maximale uit onszelf halen voor onze klanten. Daarom hebben we ook een overvloed aan uitjes, activiteiten, coaching-momenten en gezellige bijeenkomsten. Maar met de komst van corona kon er helaas een streep door een groot deel van onze activiteitenkalender.”

Maar er was nog wel een vakantie-idee: “Er was één lichtpuntje waar iedereen naar toeleefde. Omdat niemand een vakantie had geboekt, kwamen twee collega's op het idee om naar Spanje te gaan om toch nog een beetje te relaxen. Een idee dat al snel eindigde in een geplande reis met elf collega's, om werk en gezelligheid te kunnen combineren. Het maakt tenslotte niet uit vanaf welke locatie we onze klanten helpen. Een heerlijke villa met genoeg slaapkamers en badkamers, een royaal zwembad, overheerlijke pizzaovens en ruimte genoeg om de 1,5 meter te waarborgen. Er is zelfs nog glasvezel aangelegd zodat ons werk er niet onder zou leiden. Totdat we anderhalve week van tevoren het bericht kregen dat heel Spanje naar code oranje ging. Een droom die in het water viel.”

Dus terug naar de andere manieren om de cultuur te bewaken: “Inmiddels zijn we heel wat (digitale) bingo's, pubquizzen, ranking de collega's, vrijmibo's en andere activiteiten verder en elke week weer op zoek naar wat anders. Want elke week een whiskyproeverij gaat ook vervelen. Je mist wel het gesprek aan het koffiezetapparaat, het geouwehoer op de werkplek en de spontane nieuwe projecten die op de werkvloer ontstaan.”

'Iedereen
mag een dag
in de week
naar kantoor
komen.
Vooral
collega's die
alleen wonen,
doen we daar
een groot
plezier mee.'


‘On hold’ maar ook nieuwe kansen
Het eigenlijke werk is bij een bedrijf als Niice niet of nauwelijks plaatsgebonden, toch merkten Thijs en zijn collega’s ook op dit gebied wel degelijk de impact van de coronacrisis: “Ons bedrijf is totaal digitaal ingericht. Qua werk en communicatie loopt alles gewoon door. Daar ondervinden wij geen hinder van. Maar na de berichtgeving van maart dit jaar bleek dat anders te zijn. Alle grote projecten werden ‘on hold’ gezet. De bedrijven in de toeristenbranche hebben wij gebeld om zelf voor te stellen alle abonnementen ‘on hold’ te zetten. Gelukkig was de angst na een paar weken alweer weg omdat er een overvloed aan nieuwe projecten aanklopte. Een e-learning platform dat al twee jaar geleden was voorgesteld, moest nu in een sneltreinvaart ontwikkeld worden en andere bedrijven hadden juist nu tijd om te werken aan nieuwe systemen. Zo weten we zelfs dit jaar weer een flinke groei te realiseren.”

Elk nadeel heeft zijn voordeel, ook hier: “Hoe vervelend het ook is, het is een mooie periode om de communicatie nog strakker en beter te organiseren. Alles moest tenslotte nog beter worden gedocumenteerd, wat de kwaliteit ten goede komt. Ook de reistijden naar afspraken zijn verleden tijd omdat alles via Zoom verloopt.”

Gelukkig konden sommige activiteiten wel normaal doorgaan: “Trail rijden met ons team was er één van. Hier kun je immers lastig binnen de 1,5 meter van elkaar komen.”

Uitkijken naar elkaar en naar het einde
Maar 2020 werd ook voor Niice natuurlijk een ander jaar dan alle jaren tot nu toe: “Twee collega's zijn zelfs sinds maart nog maar twee keer op kantoor geweest. Niet voor het werk, maar voor de gezelligheid. Wel wordt er veel contact gehouden via beeldbellen. Zo bellen we nogal eens in om elkaar te zien en van elkaar te horen. De verbinding blijft rustig een paar uurtjes aan staan zonder dat er veel verteld wordt. Maar het idee dat je bij elkaar bent, doet al goed.”

De groeigesprekken met de medewerkers lopen – aangepast - gewoon door: “Onze groeigesprekken, die altijd lopend plaatsvonden, vinden nog steeds lopend plaats, in de natuur. Alleen dan wel beeldbellend via de telefoon op kilometers afstand van elkaar. Onze groepsapp en Snapchat hebben ook overuren gedraaid. Deze worden meer dan ooit gebruikt om iedereen een glimlach op het gezicht te bezorgen.”

Thijs hoopt toch dat het einde van de huidige situatie in zicht is: "Ondanks dat wij ons goed redden, wordt het nu wel een sleur. We hebben elkaar nodig om energie van elkaar te krijgen. We hopen dan ook snel op nieuwe mogelijkheden. Maar de gezondheid van ons team en de mensen die we lief hebben staat altijd op nummer één.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant