Frans de Groen (geheel links) legt de pannen uit aan belangstellende Grollenaren. Foto: Henri Walterbos
Frans de Groen (geheel links) legt de pannen uit aan belangstellende Grollenaren. Foto: Henri Walterbos

Inloopbijeenkomst nieuwe brouwerij druk bezocht

Algemeen

'Als Grolsch het niet gewild had, dan hadden we het echt niet gedaan'

Door Henri Walterbos

GROENLO - "We zijn al zeven jaar met speciaalbieren actief in California Amerika, zeven jaar in België en twee jaar in Duitsland. We kregen regelmatig de vraag gesteld 'waarom niet in Nederland, waarom niet in Groenlo?' We deden het niet omdat we dat niet chic vonden tegenover Grolsch. We zijn nu echter jaren verder, Grolsch is in andere handen en tijden zijn veranderd," verklaart Frans de Groen de stap. Hij antwoordt op vragen van Grollenaren die aan zijn lippen hangen als hij, wijzend op tekeningen, uitleg geeft over de plannen die hij samen met neef Andries en Jos Oostendorp bedacht en uitwerkte om in hun aller geboorteplaats en voormalige woonplaats een brouwerij voor speciaalbieren te realiseren. Er is vooral lof voor de plannen, maar er zijn ook vragen en vraagtekens. Eén van de omstanders is benieuwd wat Grolsch van de plannen vindt. "Grolsch heeft zelf ook lekkere speciaalbieren. We hebben contact met Grolsch gehad. Ze hebben er geen enkel bezwaar tegen. Als Grolsch het niet gewild had, dan hadden we het echt niet gedaan," antwoordt Frans, die aan te zien is dat het hem menens is, maar ook dat hij ongelooflijk veel zin heeft aan de slag te gaan. "Ja, we staan te popelen, zijn ontzettend enthousiast. Ook door het enthousiasme van de Grollenaren. Dat werkt inspirerend. De markt voor speciaalbieren is razendsnel in ontwikkeling. Op veel plekken worden speciaalbieren gebrouwen. Als er één plaats in de Achterhoek is die een eigen brouwerij moet hebben, dan is dat Grolle wel, toch?" spreekt de Grollenaar in hem. Direct verschijnt een brede lach op zijn gezicht en beginnen zijn ogen te glinsteren.

'De IJssel over'
"Het leveren en het brouwen van de bieren is gemakkelijk. Het verkopen is veel moeilijker. We zijn niet de eersten. We hopen Groenlo in te lijven, een plekje in de Achterhoek te krijgen, maar na twee jaar willen we ook de IJssel over. Wat de namen van de biertjes betreft zullen het om die reden ook namen moeten zijn die ook achter de IJssel kunnen. Namen hebben we nog niet. Alle suggesties zijn welkom," roept Frans 'en passant' creatieve geesten op. Een rolverdeling over het runnen van de brouwerij hebben de heren al gemaakt. "Andries zal vooral technische adviezen geven, ik doe de commerciële kant en Jos wordt het gezicht van de nieuwe brouwerij en zal dagelijks aanwezig zijn, evenals enkele mensen in de brouwerij. In het begin een man of vijf," verwacht Frans. Gedrieën investeren ze ook in het vijf miljoen euro kostende project. Niet alleen echter. "We zijn ook in gesprek met enkele Groenlose ondernemers en zullen ook iets bedenken voor Achterhoekers die interesse hebben om mee te doen, in aandelen of zoiets. De brouwerij moet ook iets van de mensen worden. In welke vorm weten we nog niet precies. Geen crowdfunding, maar iets vriendelijker, met bepaalde privileges bijvoorbeeld."

Samenwerking
"Wat ons afzetgebied is betreft gaan we de samenwerking zoeken met de Grolse horeca, willen we goede contacten met hen onderhouden, maar willen we ook de Achterhoek in. Wij worden geen horecabedrijf. Wij hebben straks slechts een proeflokaal. Ook willen we goede contacten onderhouden met andere brouwerijen van speciaalbieren. Die grote bierjongens, dat is allemaal hard tegen hard, en ze botsen nogal eens. Wij willen 'met elkaar' en niet 'tegen elkaar.' En als er in Winterswijk ook een brouwerij komt voor speciaalbieren, zoals ik hoorde, dan vind ik dat alleen maar mooi, maar zoals wij gaan doen, zal traditioneel zijn, maar is op een manier die nog nooit eerder is gedaan. Let maar op," maakt Frans zijn toehoorders direct al nieuwsgierig. Hij lijkt zijn tong bijna af te moeten bijten om te voorkomen dat hij het door enthousiasme bijna vertelt.

Kleinschalige brouwerij
De te produceren hectoliters zijn aan een maximum gebonden. "De maximale jaarproductie van de brouwerij zal 10.000 hectoliter zijn, vergelijkbaar met de productie van de Grolsch destijds in een dag. Het wordt een kleinschalige brouwerij waar alleen speciaalbieren gebrouwen gaan worden," belooft Frans. Ook dat de overlast zeer beperkt zal zijn. "Verwacht vrachtverkeer is maximaal een vrachtwagen per dag," zegt hij toe. "Er wordt dampcondensatie toegepast, zodat van geuroverlast voor omwonenden ook geen sprake zal zijn. De ontsluiting en het parkeren zullen volledig op eigen terrein plaatsvinden. Dat vonden enkele Grollenaren jammer. Ze hadden de hoop dat de paaltjes die nu op de Halve Maan staan, ter hoogte van de nieuwe wijk verwijderd zouden worden. Die blijven gewoon staan," weet Frans. "Wel zal de brouwerij gemakkelijk toegankelijk zijn. Onderlangs de gracht zal een looppad komen. Vanaf daar kan de brouwerij gemakkelijk bereikt worden. Loop gerust binnen, zou ik zeggen."

Goed contact
Het driemanschap hecht waarde aan een goed contact met omwonenden, de Grollenaren en de gemeente. "Tijdens de eerste inloopbijeenkomst kwamen er direct al mogelijke opmerkingen en aanbevelingen van de mensen. Die hebben we al direct aangepast en vanavond laten zien. Dat wordt toch gewaardeerd. Met de gemeente hebben we ook goed contact. Zij werken goed mee. We hopen dat het allemaal snel rond komt. Ook in de gemeenteraad en met de koop van het pand. Dat zal toch snel rond moeten komen. Daarover zijn we nog in gesprek met de verkopende partij. Ook hebben we een goed contact met Thomas Weyn Banningh, die ook plannen met het pand heeft en ook nog steeds in beeld is om het pand te kopen. We kennen elkaar goed. Andries is al een paar keer bij hem geweest." Op de vraag wat er gaat gebeuren in geval het pand toch aan de andere partij verkocht wordt: daarover hebben de heren al goed nagedacht. "We hebben nog wel een plan B achter de hand. Ook voor Groenlo, maar dan moeten we wel weer helemaal opnieuw beginnen. Dat zou erg jammer zijn," bekent Frans. Het woord is aan de gemeenteraad.

Een impressie van het aanzicht van de geplande brouwerij. Foto: PR
Een ontwerp van de brouwerij. Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant