Jos Oostendorp proost met vrienden Frank en Marion van der Holst-Everink, Yellow Moon-fans van het eerste uur.
Jos Oostendorp proost met vrienden Frank en Marion van der Holst-Everink, Yellow Moon-fans van het eerste uur. Foto: Jos Oostendorp

Jos Oostendorp succesvol met Yellow Moon

Algemeen

'Exclusive Blond' beste Nederlandse bier

Door Henri Walterbos

GROENLO - Deze week is een begin gemaakt met de sloop van de gebouwen op het terrein waar dit jaar nog Groenlo's nieuwe trots, Speciaalbierbrouwerij en destilleerderij Brouwersnös, moet gaan verrijzen. De maandag begint echter al hectisch voor Jos Oostendorp, het gezicht van de nieuwe brouwerij. "Het is drok op d'n brink," lacht Jos. Geen hectiek omdat er tegen onverwachte zaken aangelopen wordt bij de start van de sloop, integendeel. Het betreft een voor Jos zeer aangename reden zelfs. Er wordt van alle kanten aan hem getrokken om maar te vertellen over het succes van zijn biertje 'Yellow Moon Exclusive Blond,' dat op de World Beer Awards (WBA) in Londen bekroond werd met de titel 'Beste bier van Nederland,' in de categorie 'Herb & Spice', oftewel 'kruiden en specerijen'.

Fris amberkleurig speciaalbier
'Exclusive Blond' is één van de twee speciaalbiertjes onder de merknaam 'Yellow Moon' dat Jos laat brouwen in de speciaalbrouwerij in Ootmarsum. Het frisse amberkleurige speciaalbier bevat een alcoholpercentage van 6,1 procent en bevat twee soorten hop en mout. Het vers gesneden citroengras geeft de bijzondere smaak aan het speciaalbier. Bij de World Beer Awards worden niet enkel wereldtitels toegekend maar ook landelijke prijzen. "Van alle deelnemende landen worden per categorie prijzen toegekend, de zogenaamde 'Country Awards,' en daar waren wij er één van, in de categorie 'Herb & Spice.'" De ingezonden bieren werden beoordeeld door experts, de zogenaamde biersommeliers. De vijfkoppige jury beoordeelde de vele inzendingen, vanuit alle hoeken van de aardbol, onder meer op geur, kleur, smaak, schuim en nasmaak. In totaal werden 72 bierstijlen in acht categorieën beoordeeld.

'Ik dacht, hee dat bun ik'

Totaal verrast
Jos werd totaal verrast met het nieuws. "Het is een geweldige eer, maar ik was er helemaal niet mee bezig of ik iets zou winnen. Afgelopen jaar werd het bier tweede tijdens het Nederlands kampioenschap." Reden voor Jos om het bier in te zenden naar de Wereldkampioenschappen om vanaf dat niveau teruggekoppeld te krijgen wat men van zijn speciaalbier vindt. "Natuurlijk hoop je dat je iets wint maar het was voor mij vooral interessant omdat je na afloop een juryrapport ontvangt. Al win je geen prijs, je krijgt dan wel op alle punten een beoordeling. Dan weet je precies waar men naar kijkt. Ik had er helemaal niet meer aan gedacht dat ik meegedaan had. Open ik mijn mail vrijdagavond zie ik iets voorbijkomen over een winnaar van speciaalbier. Ik dacht 'och, verkeerd gestuurd.' Totdat ik naar beneden scrollde en goed keek. Ik dacht 'hee dat bun ik!,'" lacht Jos, die nu net als Jan Luft, brouwer van Brouwersnös, een titel in de wacht wist te slepen. "Jan heeft met zijn IPAbier, dat hij brouwde voor de Insell Brauerei in Rügen, van eigenaren Andries en Frans de Groen, de wereldtitel behaald, maar ja, verschil moet er zijn. Jan is brouwer, ik niet."

Winnaarskeurmerk
Met ingang van heden mag het winnende speciaalbier het winnaarskeurmerk voor altijd op het etiket plaatsen. "Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik heb nieuwe etiketten voor beide biertjes laten maken met op het blondbier het logo dat hoort bij de zilveren medaille tijdens het Nederlands kampioenschap 2016. De flesjes waren aan nieuwe etiketten toe omdat het verschil tussen beide biertjes aan de buitenkant lastig zichtbaar was," vertelt de trotse 55-jarige, in Glanerbrug wonende, maar in Groenlo opgegroeide en bij Grolsch gevormde oud-Grollenaar, die zich vanwege zijn vele activiteiten voor Brouwersnös al weer bijna de status inwoner van Groenlo mag aanmeten.

Grolse roots en trots
Het bier ontwikkelde Oostendorp samen met buurman en vriend Bert Muller. In 2014 werd het voor het eerst gebrouwen. "Tijdens het proefbrouwen waren we aan het experimenteren met kruiden en specerijen en kwamen toen op het idee om citroengras toe te gaan voegen. Tegenwoordig zie je dat wel vaker, maar toen wij er mee bezig waren was dat er nog niet," kijkt Oostendorp terug op het ontstaan van het succesvolle biertje. Het etiket verraadt de Grolse roots en trots van Oostendorp op zijn geboorteplaats. Het logo wordt gevormd door het achtkantige bovenaanzicht van de stadsgracht van de Vestingstad. Of het bier straks in grotere hoeveelheden en onder Brouwersnös-vlag gebrouwen gaat worden, daarover is de Nederlands kampioen nog niet uit. "De vraag zal wel toenemen, dus dan lijkt me uitbreiding van volume logisch. In de brouwerij in Ootmarsum, waar het bier wordt afgevuld, is het wel redelijk eenvoudig te verwezenlijken. Over het brouwen straks ben ik nog niet uit, wie weet." Yellow Moon is in Groenlo verkrijgbaar bij Jan's wijn-, whisky- en bierspecialiteiten en Slijterij Antonius in Groenlo, zit bij café De Kroon (Frielink) op de tap en wordt bij Eetcafé Streets in flesjes aangeboden. Bij de Grolse slijters en Streets is eveneens het met zoethout en rode peper gebrouwen Premium Dark van Yellow Moon verkrijgbaar.

Distributie via D.A.T. Smek
Leverde Jos tot voor kort de bestellingen van zijn speciaalbiertjes zelf af bij zijn klanten, met ingang van 'binnenkort' worden de Yellow Moon speciaalbiertjes gedistribueerd via D.A.T. Smek, een nieuw door de Stichting Pak An ondersteunde onderneming van Gino Takke uit Bredevoort. Zie ook de column van Pak An deze week in onze uitgaven. "Ik kom er niet meer aan toe met alle drukte rondom Brouwersnös en dit is een jongen uit de Achterhoek. Prima zo."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant