Voor de jonge kinderen is het nog een beetje eng. Foto: Kyra Broshuis
Voor de jonge kinderen is het nog een beetje eng. Foto: Kyra Broshuis

Kinderen van de Watermolen 'springen de toekomst in'

Algemeen

GROENLO - Springen op het schoolplein en tegelijkertijd leren over energieopwekking: sinds afgelopen week kan dat op het plein van de Watermolenschool in hartje Groenlo. Daar opende wethouder Karel Bonsen ‘The Gamer’, een interactief speeltoestel.

Door Kyra Broshuis

Directeur Cilia Stortelder is blij met de innovatieve speelvloer: “Wij vinden het als school erg belangrijk dat kinderen leren wat duurzaamheid en is hoe ze zelf een steentje bij kunnen dragen. We hebben al 120 zonnepanelen op ons dak liggen en ook met de gamer kunnen we energie opwekken.” Op de gamer kunnen verschillende spellen gespeeld worden. Het eerste spel dat de kinderen leren kennen, heet ‘turn off the lights’. De bedoeling is om de brandende lampjes uit te doen door erop te springen. Op een speciaal dashboard zijn de scores bij te houden. Ook kun je zien hoe andere scholen met een gamer het ervan afbrengen. “En we kunnen ook precies aflezen hoeveel energie we opgewekt hebben”, zegt Stortelder. “Het is echt een heel educatief systeem. We gaan er straks tafels op oefenen en de oudere leerlingen gaan leren om zelf spelletjes voor de gamer te ontwerpen.”

Actief en interactief
Educatie rondom duurzame energie is belangrijk voor elke basisschoolleerling in Nederland. En spel is dé manier voor kinderen om de wereld beter te leren kennen, zo zeggen de makers van The Gamer, Energy Floors. ’Kinderen wordt op deze manier geleerd bewust met energie om te gaan, op een manier die past bij hun belevingswereld; actief en interactief.’ De leerlingen van De Watermolen zijn enthousiast over het nieuwe speeltoestel. "Nu kan ik zélfs op school gamen" en "ik hoop niet dat mijn moeder dit bij de maximale schermtijd optelt", aldus twee leerlingen uit groep 7.
Meester Tjeerd daagt de wethouder uit om een wedstrijdje aan te gaan tegen Fabian van den Mosselaar. Bonsen reageert sportief en gaat de uitdaging aan. Hij verliest met 11 tegen 19. “Het valt nog niet mee”, zegt Bonsen. “Maar het is mooi dat dit apparaat in elk geval geen stroom kost maar juist oplevert. En meer bewegen is altijd goed, ook voor kinderen.” Het spel is elke dag aan te springen van 8.00 tot 18.00 uur en er staan vier spellen op. Dat aantal wordt in de toekomst verder uitgebreid.

Er wordt volop op de gamer gesprongen. Foto: Kyra Broshuis

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant