Vincent Raben (rechts) en Timon Nijman bezig met een tosti-ijzer, gadegeslagen door René Penterman (links) en Henk Schut.
Vincent Raben (rechts) en Timon Nijman bezig met een tosti-ijzer, gadegeslagen door René Penterman (links) en Henk Schut. Foto: Henri Walterbos

Repaircafé Groenlo 5 jaar

Algemeen

'De mensen gaan hartstikke blij weer naar huis als we ze hebben kunnen helpen'

Door Henri Walterbos

GROENLO - Het is een gezellige boel in de kelder van de Mattelier deze zaterdagmorgen. Aan diverse tafels worden allerhande reparaties verricht aan naaimachines, broodroosters, een lamp, een bladblazer, een tosti-ijzer en Senseo-apparaten. Laatstgenoemde apparaten komen zodanig vaak voorbij op de operatietafel van de vakmannen en -vrouwen van Repaircafé Groenlo dat er in samenwerking met andere Repaircafé's in den lande al een eigen handboek is ontwikkeld met hierin de meest voorkomende mankementen, en hoe deze op te lossen.

Tussen de tafels door lopen Henk Schut en René Penterman, voorzitter en secretaris van Repaircafé Groenlo, die de zaken coördineren, samen met multi-tasker Jan Bongaarts. Op 16 november viert het Repaircafé haar 5-jarig jubileum. "De grote aanjager van Repaircafé Groenlo is René," wijst hij naar de initiator. "Heel toevallig kwam ik bij BS22 voorbij waar toen net de kiem was gelegd voor de vestiging in Groenlo. Ook Arjan Hagens, Joachim Geerdink uit Neede, beiden actief bij BS22, speelden een rol in de verwezenlijking omdat zij al iets wisten van het Repaircafé. En Linda Commandeur niet te vergeten. Vandaar uit is het balletje gaan rollen. Eind 2014 zijn we gestart in De Bron. We hadden direct al vrijwilligers. Vooral oude techneuten en oudere dames die veel ervaring hadden met textiel en naaimachines."

Documentaire
René is blij dat Repaircafé Groenlo van de grond is gekomen en niet meer weg te denken is. "Het idee van een repaircafé ontstond 2009 in Amsterdam, midden in de crisisjaren. Daar opende de eerste vestiging." Hij kwam op het idee na het zien van een documentaire op tv en kreeg direct een eureka-gevoel. "Ik dacht wow, dit is geweldig. Het is een sociaal gebeuren en we zijn een wegwerpmaatschappij aan het worden. Ik dacht gelijk 'dit kan ook in Groenlo.' Ik ben toen naar BS22 gegaan en heb het idee daar gedropt. Zodoende kwam Henk er ook mee in aanraking." "Ik had de documentaire niet gezien, er wel iets over gelezen," gaat Schut verder. "Het leek mij wel iets, maar je hebt dan wel techneuten nodig. Vanuit mijn werk voor de apotheek kende ik Jan Bongaarts, die een elektromotorenbedrijf had. Ik bracht daar wel eens defecte apparatuur uit de apotheek naar toe. Jan is een man met vier rechter handen, zeer bedreven in techniek, kent alle ins en outs van elektrotechnieken, enorm handvaardig. De gedachte 'kijk eens of je er nog iets mee kunt doen in plaats van weggooien' spreekt mij aan. Via Jan zijn er nog meer techneuten binnengekomen. Zo kwam het balletje aan het rollen en konden we snel starten, maar we kunnen altijd nog wel technische mensen gebruiken. We drijven op vrijwilligers." De meeste reparaties kunnen ter plekke opgelost worden. "Soms moet het blijven staan, omdat stad en land afgebeld moet worden voor een schakelaar," vertelt René. "De mensen gaan hartstikke blij weer naar huis als we ze hebben kunnen helpen."

Rollator café
Het repaircafé treedt ook buiten haar eigen onderkomen. "We hebben twee jaar lang les gegeven op het Graafschap College in reparaties en we gaan twee keer per jaar naar de Molenberg voor een Rollator-café," vertelt Schut. "Kunnen bewoners van de Molenberg met hun rollator komen waar iets aan mankeert. Heel vaak zijn er problemen met remmen. Levensgevaarlijk. Dat geeft heel veel voldoening."

Kleine bijdrage
Voor reparaties wordt een bescheiden bedrage gevraagd. "Wij hebben ook onze kosten, moeten huur en onderdelen betalen," verklaart Schut. Naast het nut van repareren van soms opgegeven apparaten is het ook vooral een sociaal gebeuren. "Bij ons staat altijd de koffie klaar. Dat bieden we altijd aan. We horen wel eens dat het bij ons altijd erg gezellig is," vertelt René blij. Is het overgrote merendeel van de vrijwilligers gepensioneerd, ook jongeren komen steeds meer binnen. "We hebben geschoolde techneuten, maar ook jongelui die hier binnen komen wandelen en meer van de techniek willen weten," weet Schut. "Je ziet jongeren groeien. Dat is zo geweldig," geniet René. Een van hen, Timon Nijman, heeft het naar zijn zin bij het Repaircafé. Hij bekijkt aandachtig de handelingen die vrijwilliger Vincent Raben verricht aan een tosti-ijzer "Ik vind het heel erg leuk om met apparaten bezig te zijn en te leren. Ik leer elke keer weer dingen als ik hier ben."

Zelfredzaam
Het repaircafé is zelfredzaam en afhankelijk van donateurs en inkomsten van reparaties. "Van de gemeente hebben we alleen in het begin een startsubsidie gehad," aldus Schut. Iedere twee weken van 10.00 tot 12.30 uur is het Repaircafé Groenlo geopend. Op 16 november houdt Repair Café Open Huis van 11.00 tot 14.00 uur. Onder genot van een hapje en een drankje kan er een kijkje genomen worden.

Afbeelding

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant