Wikken en wegen

Wikken en wegen

De geschiedenis van de N18 is lang, heel lang; veel langer dan de weg zelf, beste Grollenaren. Afgelopen week kwam de beroemde en beruchte N18 weer eens volop in het nieuws, deze keer omdat sommige plaatselijke politici vinden dat de weg verder moet worden opgewaardeerd. En dat op een moment dat pas kortgeleden die route vooral vanaf Groenlo een nieuwe status heeft gekregen. De wegenbouwers zijn nog nauwelijks vertrokken kun je zeggen. Het is aanmodderen want de meningen over hoe die route eruit moet zien, zijn verdeeld. Zo vindt de VVD van Oost Gelre dat de hele N18 hoognodig opgewaardeerd moet worden, eigenlijk zou de autobaan vanaf Varsseveld, de A18, moeten worden doorgetrokken. Andere politici zijn daar juist weer tegen. Nu is het zo dat je vanaf Groenlo 100 kilometer mag rijden op een tweebaansweg die plotseling bij Haaksbergen vierbaans wordt. Daar begrijp ik nog steeds helemaal niks van, maar dat zal aan mij liggen. Als ik het vroeger thuis ergens niet mee eens was, lag het ook altijd aan mijn verstandelijke vermogens. De geschiedenis sleept zich voort.

Ik had ooit een relatie - zoals het nu deftig heet - met een meisje uit Enschede. Ik kon in het begin niet wachten tot ik kon afreizen naar Twente en ik had toen graag een brede achtbanen tellende autobaan gehad, maar toen de klad in de relatie kwam, was ik blij dat het lang duurde vooraleer ik Enschede bereikte. Zij had een (veel) betere jongen gevonden en dat was in mijn geval ook goed voor te stellen zeggen jullie? Oké, ik heb het genoteerd.

Ik las ook dat er een rapport is waarin staat dat de verbreding van de N18 een tijdwinst van 6,5 minuut oplevert. Ja, als je € 10.000, -- per minuut verdient dan is de schadepost groot; gelukkig zit ik daar qua salaris net iets onder. Ik vind eigenlijk dat het met die N18 maar aanmodderen is. Nu trekt de Achterhoek en de Achterhoekse Board een grote broek aan en gaan ze roepen dat er hoognodig wat moet veranderen, maar de hoofdrolspelers die daarover gaan hebben het toneel hier pasgeleden verlaten en de mensen hier spreken dus tegen een leeg podium.

En voor de voorstanders van een snelle traverse tussen Varsseveld en Enschede was het wellicht een bittere pil te moeten constateren dat de zo gewenste verdere verbreding van de N18 niet voorkomt op de prioriteitenlijst. Maar dat laatste begrijp ik eigenlijk wel, want het project is immers zoals was gepland uitgevoerd en afgerond. Het is natuurlijk makkelijk te zeggen dat het hele project inclusief Varsseveld - Groenlo had moeten worden uitgevoerd, maar dat is nu niet zo. Overigens begrijp ik dat het opwaarderen van de traverse Varsseveld - Groenlo een nogal ingewikkeld en kosten verslindend project is, dat dus niet de op prioriteitenlijst staat.

Het deel Varsseveld - Groenlo is nog niet zo’n gemakkelijke klus en vooral bij Groenlo zullen er de nodige huizen sneuvelen en zou een recreatiepark wel erg ver naar achteren moeten opschuiven om het aanstormende gemotoriseerde verkeer met 100 kilometer per uur ongehinderd naar Twente te kunnen laten razen. Ik sprak onlangs mijn verbazing al uit over het feit dat er geen enkele reactie was gekomen op die plannen van die grotere rondweg om Groenlo. Maar misschien hadden die belanghebbenden al lang in de smiezen dat die plannen nog een lange reeks van jaren nodig zullen hebben om werkelijkheid te worden, als ze dat al ooit worden.

Die N18 blijft dus een onvolledige traverse en als de voortekenen niet bedriegen ook nog heel lang.


Torenwachter

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden