<p>Stefan te Loeke van ontwerpbureau loek & feelf met het winnende ontwerp. Foto: Kyra Broshuis</p>

Stefan te Loeke van ontwerpbureau loek & feelf met het winnende ontwerp. Foto: Kyra Broshuis

Stefan te Loeke ontwerpt nieuw beeldmerk voor Groenlo

GROENLO - Op initiatief van de GOV is afgelopen voorjaar een ontwerpwedstrijd uitgezet voor een nieuw beeldmerk voor Groenlo Vestingstad. Vijf Groenlose ontwerpbureaus werden uitgenodigd om hun ontwerp aan te leveren. De jury, bestaande uit leden van de Werkgroep promotie Groenlo, gemeente Oost Gelre, GOV en VVV is uiteindelijk tot het besluit gekomen dat Stefan te Loeke van ontwerpbureau loek & feel het beste ontwerp heeft gemaakt. Afgelopen week werd het ontwerp feestelijk onthuld en in gebruik genomen.

Groenlo Vestingstad, in het hart van de Achterhoek
“We waren vooral op zoek naar een beeldmerk dat de in 2019 bepaalde profilering van ‘Groenlo Vestingstad, in het hart van de Achterhoek’ uitdraagt”, zegt Meike Prollius, toeristische coördinator van de gemeente Oost Gelre. We hebben vijf prachtige ontwerpen van hoge kwaliteit mogen ontvangen. Het ontwerp van Stefan is heel bruikbaar voor alle verschillende partijen en wordt breed gedragen.”

Stefan te Loeke is vereerd dat zijn ontwerp uitgekozen is. “Ik was net met mijn bedrijf in Groenlo gevestigd toen deze aanvraag binnenkwam; het viel mooi samen. De uitdaging was het vertalen van het merk ‘Groenlo Vestingstad in het hart van de Achterhoek’ in een verrassend en modern logo zonder al te veel in herhaling te vallen met de geijkte beelden van de stad. Ik heb gekozen voor een beeldmerk dat breed toepasbaar is; dus 1627 maar ook carnaval; bourgondisch genieten maar ook cultuur. Het logo moet zich kunnen schikken naar de gebruiker. Het is een staand logo met een modern lettertype geworden, geïnspireerd op de bastions doe ook de richting aangeven. Dynamiek is hierbij het codewoord.” Bij de onthulling laat Stefan zes uitvoeringen zien. “De kleuren liggen niet vast en zijn dus aan te passen aan de gelegenheid. Maak het passend, laat het kloppen en laat het leven”, zo licht de ontwerper toe.

Maak er gebruik van
Wethouder Bart Porskamp zegt te hopen dat het nieuwe beeldmerk inspireert tot verdere samenwerking tussen verschillende partijen. “Groenlo is echt een uniek vestingstadje, laten we dat samen verder uitbreiden.” Alle belanghebbende partijen kunnen gebruik maken van het nieuwe beeldmerk. “Het is echt de bedoeling dat de verschillende organisaties vanaf nu dit beeldmerk gaan gebruiken. Het vervangt het oude vestingstadlogo, een ontwerp van John Ligtenberg, dat meer dan 20 jaar is gebruikt. Bij het Stadsmuseum en de Stadsboerderij is het nieuwe beeldmerk al zichtbaar in respectievelijk een nieuwe banier en een nieuwe vlag.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden