Van Grolsche bierbrouwer tot veelzijdig sponsor: Grolsch

Alweer 400 jaar is Grolsch een toonaangevend biermerk. In 1615 werd in Groenlo het eerste Grolsch-bier gebrouwen en in vaten vervoerd met paard en wagen. Intussen is de producent van het gerstenat een koninklijke biergigant en is de merknaam op diverse plekken terug te zien als sponsor. 

Bierbrouwen in de 17e eeuw

Willem Neerfeldt is de man die het eerste bier brouwde in Groenlo. Hoe dat eruit heeft gezien, weten we alleen aan de hand van reconstructietekeningen. Het was lang vóór de industriële revolutie. Begrippen als machines, computers of een telefoon abonnement waren er niet, maar trek in een lekker biertje bestond al wel. 

Biermerk herinnert aan Groenlo

Tegenwoordig bevindt de brouwerij zich in Enschede, maar de naam van het biermerk is wereldberoemd en herinnert altijd aan de plek waar het allemaal ooit begon: Groenlo. We zien het merk behalve als uithangbord bij horeca in heel Nederland, ook veelvuldig terug als sponsor: zo is er natuurlijk het voetbalstadion van FC Twente: de Grolsch Veste.

De Hel van Enschede

Bier (of andere alcoholhoudende drankmerken) als shirtreclame mag allang niet meer, maar een stadion ernaar vernoemen wel. Bijnamen zijn Epi Drost Stadion, naar de iconische FC Twente-speler, en De Hel van Enschede, maar in de rest van het land is het stadion, dat ter vervanging dient van het Diekman, vooral bekend als Grolsch Veste. Het werd eind vorige eeuw gebouwd en kent inmiddels een capaciteit van ruim 30.000 toeschouwers. De naam van het Grolse bier prijkt er trots op de gevel. 

Grootheden in de Grolsch Tent

Een andere bijzondere plek waar het bekende groene logo jarenlang te zien was, is Biddinghuizen, waar jaarlijks A Campingflight To Lowlands plaatsvindt. Een festival waar 60.000 bezoekers zich drie dagen lang laven aan kunst en cultuur, waarbij muziek de boventoon viert. De Grolsch Tent vormde het decor voor legendarische optredens van muzikale grootheden. Zo speelde Slayer in 2013 op het podium waren er ook bands als Motörhead, Portishead en Elbow te zien. Ontelbare grote namen. Maar het was niet alleen dit festival waar Grolsch aan meewerkte: ook North Sea Jazz was een plek waar het biermerk haar naam aan verbond. 

Terug naar de oorsprong

Dat een bedrijf in het kader van de expansiedrift de oorspronkelijke plek moet verlaten, maar de plek Groenlo altijd zal noemen, blijkt uit het bestaan van De Oorsprong, een heuse Grolsch-tour in café De Lange Gang ('sinds 1615') in de Grolse Kevelderstraat, de plek waar alles ooit begon. Hier kan het publiek een anderhalf uur durende film bekijken over het ontstaan van het biermerk. Achteraf wordt er een toepasselijk 'Oerbiertje' getapt. Opdat men niet vergeet waar men vandaan komt.

Dit artikel wordt u aangeboden door SwimmingMonkey. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden