Er wordt hard gewerkt aan het nieuw zijspoor bij museum GOLS.  Foto: Jos Betting

Er wordt hard gewerkt aan het nieuw zijspoor bij museum GOLS.  Foto: Jos Betting 

Uitbreiding spoorzone in Groenlo krijgt vorm

Cultuur

GROENLO - De Vestingstad is een stuk spoorrails rijker. Bedoeld om de historische locomotief van Museum GOLS te laten rijden, ook al is het maar een paar honderd meter. Bij het oude stationsgebouw is het bestaande stukje spoor verlengd met een wissel en 80 meter zijspoor, zodat de locomotief kan rangeren zoals hij dat een eeuw geleden ook deed. Daarmee wordt een stukje spoorgeschiedenis zichtbaar gemaakt.

Door Dinès Quist

Op de plek van het oude spoorwegstation, dat tot 1937 operationeel was, heeft Volkerrail afgelopen week hard gewerkt aan het aanleggen van tientallen meters nieuw zijspoor, dat is aangesloten op de wissel die Volkerrail vorig jaar maart al heeft geplaatst. Het spoor is aangelegd voor de oude elektro-diesel locomotief en de wagons. Dit soort materieel deed ooit dienst op dit traject Winterswijk - Neede - Hengelo / Enschede. Onder de enthousiaste bezieling van Ronald Wopereis, die sinds 1995 woont in het stationsgebouw, wordt de spoorzone steeds verder in originele staat teruggebracht.

Met dank aan subsidies 
Met een flink subsidiebedrag van LEADER en van de gemeente, totaal een bedrag van 60.000 euro, gaan een aantal wensen van Stichting GOLS station Groenlo in vervulling. Met een deel van het bedrag is de lang gekoesterde ‘wissel’ gerealiseerd. “We willen een toeristen-trekpleister maken van de spoorweggeschiedenis op deze plek,” vertelt Ronald. “De extra meters spoor bieden de mogelijkheid om bezoekers een kort ritje te laten maken in de oude personenwagon. Met de nieuwe wissel kunnen we laten zien hoe de locomotief op authentieke wijze rangeerde, precies zoals dat gebeurde in zijn dienstbare tijd tussen 1884 en 1972. Ook gaan we met het subsidiegeld de personenwagon, bijgenaamd donderbus, restaureren en er wordt een virtual reality film gemaakt. Bezoekers krijgen bewegende beelden te zien van het stationsemplacement zoals dat er vroeger uitzag, met zicht op de oude steenfabriek, het slachthuis en de meelhandel.” (tekst gaat verder na het filmpje)


Museum Gols wil derde wagon
Het emplacement bij het station werd destijds gebruikt als rangeerplek voor goederenwagons. “Rangeren doet men in de regel op een stukje zijspoor. Middels een wissel kunnen deze wagons op het hoofdspoor gereden worden. De aanleg hiervan is een belangrijke fase in het project. Natuurlijk hebben we wagons nodig om te kunnen rangeren. Inmiddels hebben we de Donderbuswagon en een Rongenwagon in ons bezit. Met het subsidiegeld kunnen we verder met de restauratie van de personenwagon. De bedoeling is dat er straks toeristen in kunnen plaatsnemen voor een ritje. Ook hebben we sinds 2017 een Rongenwagon op ons terrein staan. Dit is een platte wagon die vroeger gebruikt werd bij het transporteren van boomstammen naar de Stoomhoutzagerij.

Verder zijn we bezig om een goederenwagon in bezit te krijgen van hetzelfde type als waar Brouwerij de Klok mee reed om grondstoffen aan te voeren en kratten bier af te voeren. We zijn in gesprek met een partij om te kijken of we deze wagon ook naar Groenlo kunnen halen. Onze trots is de diesel locomotief uit 1937. Deze had als bijnaam SIK. De fluit op deze locomotief is aangesloten op de uitlaat. Als je de fluit bedient maakt deze een mekkerend geluid dat klinkt als een geit, vandaar de bijnaam SIK.” 

Het duurt nog even voordat het terrein als attractie opengesteld wordt voor toeristen. Voor die tijd moet er nog het nodige restauratiewerk gebeuren.

Er wordt hard gewerkt aan nieuw zijspoor bij museum GOLS. Foto: Jos Betting
Volkerrail legt zijspoor aan bij GOLS.  Foto: Jos Betting

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant