De vrijwilligers, van links naar rechts achter, naar rechts voor: Tonny te Loeke, Peter Janssen, Stafan Reukers, Piet Zemann, Ronald Wopereis, Marcel ten have, Wim Nijenhuis. Op de foto ontbreken Angela Roerdink, Raymond Hilbers, Theo klein Zeggelink, Paul Wallerbos.

De vrijwilligers, van links naar rechts achter, naar rechts voor: Tonny te Loeke, Peter Janssen, Stafan Reukers, Piet Zemann, Ronald Wopereis, Marcel ten have, Wim Nijenhuis. Op de foto ontbreken Angela Roerdink, Raymond Hilbers, Theo klein Zeggelink, Paul Wallerbos.

Henri Walterbos

‘Wat zou het mooi zijn als we het spoor door zouden kunnen trekken tot aan de stoomhoutzagerij’

Vervoer

Ontwikke-lingen GOLS station gaan als een trein

Door Henri Walterbos

GROENLO - “Het begon met het restaureren van het stationsgebouw. We dachten ‘wat zou het mooi zijn dat het spoor hier ooit weer terug zou komen’.” Ronald Wopereis over de plek waar hij samen met partner Angela Roerdink invulling aan hun beider levensgeluk geeft, en hiermee ondertussen Groenlo een prachtig stukje historie heeft teruggeven. Inmiddels ligt het spoor er al een tijdje, mede dankzij goede gesprekken en samenwerking met de gemeente. De uit vrijwilligers bestaande stichting GOLS (Geldersch-Overijsselsche Lokaal Spoorweg) Station zorgden zelf voor een wagon en locomotief die beide volop in een restauratiefase zitten. De locomotief is bijna ‘gebruiksklaar’. Hier blijft het echter niet bij, wat de stichting betreft. Er wordt nog groter gedacht en het ene idee roept bij de enthousiaste vrijwilligers alweer nieuwe ideeën op. Ziet het plaatje er nu al indrukwekkend uit, de ontwikkelingen en plannen zijn groots.

Originele wissel
Het stuk spoor wordt deze dagen gecompleteerd met een originele spoorwissel. “Dan kunnen we ook een keer een andere wagon achter de locomotief hangen,” vertelt Ronald. “Zo wordt het plan steeds uitgebreider. Het huidige stukje spoor alleen is nog geen toeristische trekpleister. In de wagon die we aan het opknappen zijn gaan mensen straks een klein stukje rijden. In het parkje, naast het station, waar ze dan terechtkomen, zetten de mensen een ‘virtual reality’ bril op en krijgen ze bewegende beelden te zien zoals het stationsemplacement er vroeger uit zag, en het leven er omheen. Compleet met zicht op de steenfabriek, het slachthuis, meelhandel Huis in’t Veld. Op die manier denken wij dat je een leuke attractie kunt bieden. De Europese LEADER-subsidie die we daarvoor gekregen hebben stelt dat je het project binnen twee jaar moet hebben afgerond. We hopen het over anderhalf jaar tot twee jaar gereed te hebben. Dit is echt een unieke kans voor ons.”

Spoor doortrekken naar Stoomhoutzagerij
“We zouden het supermooi vinden dat we het spoor uiteindelijk door zouden kunnen trekken tot aan de stoomhoutzagerij,” gaat Ronald verder. “Dan heb je echt iets attractiefs waar ook de Stoomhoutzagerij van profiteert. Dan kun je ook laten zien hoe de boomstammen worden overgeladen bij de Stoomhoutzagerij naar binnen toe en is er zowel binnen als buiten wat te beleven. Wij zijn daar super enthousiast over. Ook de Stoomhoutzagerij zelf, maar hun prioriteit ligt nu eerst bij de ketel die weer moet branden. We hebben al gekeken hoe het tracé kan komen te liggen. Dat zou technisch geen probleem moeten zijn, wel een flinke financiële uitdaging. Het is aan ons en aan de gemeenschap om te bepalen of we daar met elkaar geld aan uit willen geven. Het busstation gaat weg op de huidige plek. We hebben onze plannen daarom al gemeld. Dan kan daar al rekening mee worden gehouden met nieuwe ontwikkelingen daar. Ik zie het al helemaal voor me. We hopen hier veel draagvlak voor te creëren. In samenwerking met mensen van de Stoomhoutzagerij plaatsen we daar al wel alvast onze rongenwagen.”

‘Wij laten niet
alleen het
spoor van
Groenlo zien
maar ook de
industriële
ontwikkeling’


Het bestuur van de stichting loopt over van enthousiasme en brengt dit goed over op anderen, gezien de response waarop men over het algemeen kan rekenen bij andere partijen. “We zijn nog een jonge stichting, met volop ideeën. We willen ook nog graag een wagon met hierin een bed & breakfast, al staat dat wel laag op onze prioriteitenlijst. Je kunt daar immers maar een paar mensen mee trekken. Mocht dat ooit doorgaan, dan kan die wagon op een stukje zijspoor komen te staan. En dat in een groene omgeving die we volledig gaan aanplanten. Het wandelpad ligt er al. Het is een mooie aanvulling op wat Groenlo allemaal al te bieden heeft. Toeristen kunnen dan uit verschillende attracties kiezen en zo een mooie invulling geven aan een dagje Groenlo.”

Wopereis kwam ook ter ore dat er ook nog spullen van het Industrieel museum van Nedap en Grolsch ergens in bewaring liggen. “Misschien willen wij daar ook wel iets mee doen. Wat wij laten zien is immers ook een stukje industriële ontwikkeling van Groenlo, dat een belangrijke relatie met het spoor heeft. Wij laten niet alleen het spoor van Groenlo zien maar ook de gehele industriële ontwikkeling.”

Klokwagon
Een grote wens van de stichting is nog een wagon zoals deze gebruikt werd bij de Grolsche bierbrouwerij toen deze nog De Klok heette. Een originele De Klok-wagon. “Met MBS (Museum Buurt Spoorweg, HW) oftewel de Museumlijn Haaksbergen-Boekelo, hebben wij goede contacten. Zij hebben uit België drie zogenaamde G-10 goederenwagons toegezegd gekregen als dank voor bewezen diensten. Zij gaan er misschien niets mee doen. Zodoende hebben ze ons min of meer al toegezegd dat één van die wagons naar ons zou kunnen, maar dan moeten we eerst geld zien binnen te krijgen om hem vanuit België hiernaartoe te halen, en hier te restaureren. Daar zit nog heel veel werk in.” De personenwagon heeft de stichting ook dankzij de goede contacten met MBS weten te bemachtigen. “Zij zien dat we alles serieus aanpakken en hebben veel waardering voor hetgeen wij hier doen.”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant